Načítám...

Postřehy z 1. semestru



BZ101Zk Právní nauka
Poměrně zajímavý předmět, každopádně jeden ze zásadních pro úvod do fungování práva.
Už jsem zmiňoval jak se věci mají třeba s legislativní hierarchií.
Na závěr písemná zkouška a mé první pořádné okno. Ale zadařilo se.

Zásadní otázka (kterou zná vycvičený právník, a úředníci ji nemají rádi): A když ne, tak co?


BZ102Zk Úvod do státovědy
O tom kterak vznikaly státy, jak se vyvíjelo státní uspořádání, přes dělbu moci k našemu uspořádání.
Přednáší nám soudkyně Ústavního soudu. V tomto předmětu poprvé zjišťuji, že ústavní soudnictví slouží k úplně jiným věcem, než se většina lidí domnívá (typicky „poženu to až k ústavnímu soudu„).
Uzavřeno písemným testem ano/ne se 100 otázkami.

Každý stát má na svém území monopol legitimního fyzického násilí.

Ten, kdo moc nemá, potká-li někoho, kdo moc má (např. i stát), pak dochází k modifikaci jeho chování, byť jeho vůle směřuje jinam. Ten, kdo má nad námi nějakou moc, modifikuje naše jednání. Reálně ovládajících je vždy méně, než ovládaných.

Funkční pravidla, i blbá, jsou pro společnost vždycky lepší, než žádná pravidla.

BZ105Zk Evropská unie
Vynikající přednášející, průlet od vývoje přes základy fungování EU až k zajímavým judikátům.
Včetně nastínění a rozboru problémových míst, typicky sociálního systému. Ač se předmět zdál zprvu výborný, tak peklo přišlo u zkoušky, protože se na ni dalo dost těžko připravit (např. otázka typu „stát zakáže použití cukru v burčáku, a co na to právo EU?„; co je mi po tom? 🙂

Aktuálně má EU cca 0,5 mld. obyvatel, což znamená světová trojka po Číně a Indii.

Při dlouhodobém pobytu (> 3 měsíce < 5 let) v jiném členském státu EU má tento stát možnost Vás testovat, zda jste na tento pobyt finančně zajištěni (nicméně ale bez jakýchkoli finančních limitů).
Pokud tam ale žijete déle jak 5 let, pak už tuto možnost ztrácí a Vy nemusíte dál nic prokazovat.

BZ106K Základy akademického psaní
Totální pakárna, na které je názorně vidět, jak náročnost předmětu souvisí s osobností vyučujícího.
Předmět v podstatě o citování pramenů a formulování hypotéz. Kámen úrazu zde však tkví v tom, že vyučující nebyla schopna pořádně říci co po nás chce (ale my to byli povinni splnit), ani jaká jsou pravidla fungování předmětu (např. že když se nepodaří poslední úkol, tak že jsou ještě 2 pokusy na opravu, což možná zjistíte až zcela náhodou). Takže totální peklo, ač vůbec býti nemuselo.
V průběhu semestru je 5 úkolů, pokud je splníte na 100%, nemusíte ke zkoušce. Ale podařilo se.

BV302Zk Vybrané kapitoly z psychologie práva
Vybral jsem si jako volitelný předmět, neb jsem očekával zajímavý výklad a náhled do psychologie.
Zchladila mě hned první hodina, která začínala slovy: „tento předmět navazuje na to, co již znáte ze středoškolské psychologie a nebudeme se k tomu tedy vracet„. Mno, psychologii jsme na střední neměli a navíc je to už cca 15 let pryč, takže jsem po první hodině zažádal o zrušení předmětu.

MPH_RESP Rétorika a společenský protokol
Aktivně jsem si blbec dal předmět z jiné fakulty, slepě věřící, že se něco nového naučím.
Něco, co by mě dál posunulo v přednášení. To bychom ovšem nesměli býti ve školství, které jak známo v mnoha ohledech zcela odtrženo od praxe. Fascinovaně jsem místy zíral, kterak se studentům valí do hlavy důraz na správné chování v korporátním světě („Hlavně musíte mít drahé brýle a hodinky, na to se dbá!„).





Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

1 + eleven =



Další články

15. 4. 2019 Jan Hlavatý

Sestavování a programování Generátoru technických zpráv je v plném proudu! Což je na jednu stranu dobře, že je projekt v pohybu, na druhou stranu je to neskutečně náročné. Přemýšlet nad všemi možnými generovacími podmínkami, vymyslet jak všechny ty texty skládat dohromady, dávat dohromady návaznosti, které pak co ovlivňují, vymyslet jak co vlastně citovat, zkoušet jak […]


Číst více



21. 3. 2019 Jan Hlavatý

V projektech a v praxi bývá sem tam vidět snaha sdružovat vývody za společné proudové chrániče. K tomu se vedou sáhodlouhé diskuse, zdali to je či není možné. Vedle toho stojí častá neznalost projektantů, a snaha zhotovitelů šetřit kde to jen jde; „ať to stojí co to stojí“. Co na to předpisy a normy? vyhláška č. […]


Číst více



9. 3. 2019 Jan Hlavatý

Občas mi chodí dotazy, jak začít projektovat ve zdravotnictví? Tak mě napadlo, že by nebylo od věci k tomu sepsat pár základních postřehů. Zásadní otázkou vždy je, čím začít, protože z aktuální normy ČSN 33 2000-7-710 se toho neznalý příliš nedozví. Proto vždycky jako první doporučuji si podrobně nastudovat starou zrušenou ČSN 33 2140, a […]


Číst více



Webdesign © 2018 David Jindra