Načítám...

Ze školy do reality



Je krásné, jak se teorie v některých věcech mnohdy totálně míjí s praxí:

„Z práva jednotlivců na dobrou správu vyplývá povinnost veřejné moci, aby její úředníci nejen dodržovali ústavu a zákon, ale aby zajišťovali nestranný výkon státní (veřejné) správy spravedlivý vůči všem účastníkům, který by byl pro účastníky srozumitelný i akceptovatelný. Kromě zákazu nezákonného jednání platí, že by úředníci veřejné správy měli vyřizovat záležitosti veřejnosti s ochotou, efektivně, rychle, bez podjatosti a zaujatosti a zajišťovat řádné, účelné a efektivní využívání veřejných prostředků. Principy dobré zprávy vylučují jednání nesrozumitelné, nerozumné, svévolné, náladové, zneužívající postavení, řádně a přesvědčivě neodůvodněné. Dobrá správa není možná, pokud správu vykonávají nekompetentní, nevzdělaní, nemotivovaní a přetížení úředníci. Úředníci by měli s jednotlivci komunikovat přátelsky a srozumitelně s vyloučením podjatosti, zaujatosti, hrubosti, arogance, liknavosti a nezodpovědnosti, rozhodovat nestranně, spravedlivě a rozumně. V rozhodování úředníka je důležitá i přiměřenost a objektivnost, jeho jednání musí být zdvořilé, korektní a musí být dostupný, úředník musí být občanům nápomocen a úplně zodpovědět jejich dotazy. Pokud dojde k chybě úředníka, která je způsobilá nepříznivě ovlivnit práva nebo zájmy dotčené osoby, úředník se musí omluvit a vyvinout snahu uvést věci do pořádku, rovněž musí dotčenou osobu informovat o možnosti odvolat se proti rozhodnutí. Velmi důležitý pro dobrou správu je i přístup k informacím, úředník musí tedy poskytnou informace jasně a srozumitelně, přičemž musí dbát na ochranu osobních údajů. Dobrá a zákonná správa vylučuje nepřiměřené průtahy řízení, diskriminaci a korupci.“

FILIP, Jan, SVATOŇ, Jan, ŠIMÁČKOVÁ, Kateřina. Státověda. Učební text pro bakalářské studium na Právnické fakultě Masarykovy univerzity. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 110 s. ISBN 978-80-210-5987-0, s. 90

🙂




Napsat komentář



Další články

17. 9. 2018 Jan Hlavatý

Potkávám poměrně dost různých dokumentací. Sem tam dělám i posudky správnosti cizích dokumentací. Takže mám možnost vidět, a srovnávat. Mnohdy bohužel nesrovnatelné. K tomu bývají nejsmutnější poptávky, jestli bych prý „honem nepředělal projekt, protože podle toho původního (paskvilu) odmítá zhotovitel dělat„. Nepředělal, neb tu nejsem od toho, abych zachraňoval cizí průsery. Nicméně z toho všeho […]


Číst více



13. 8. 2018 Jan Hlavatý

Seriál na pokračování, aneb z některých by se člověk opravdu potrhal smíchy … „Karel“ projekční kancelář je v totálním časovém pressu a usilovně poptává subdodavatele, který by ho vytáhnul z bryndy. Plnění potřebuje do 14 dnů. K poptávce ale přiloží své všeobecné obchodní podmínky, plné totálních nesmyslů, jako že splatnost bude po 60 dnech, že […]


Číst více



31. 12. 2017 Jan Hlavatý

Koncem každého roku píšu cosi jako rekapitulaci.I letos. Byť letos to bude o rekapitulaci spíš jen okrajově.V zásadě je ta rekapitulace pokaždé o tom, jak úspěšný rok to byl (opět byl), jaká byla hromada projektů (téměř stejně jako loni), jak byl letos nejlepší obrat (pomyslná laťka zase poskočila výše). Původní záměr těchto rekapitulací byl inspirovat. […]


Číst více



Webdesign © 2018 David Jindra