Načítám...

I tací jsou stále mezi námi



Představte si, že máte zákazníka.

Děláte pro něj první poslední tak, jako pro kohokoli jiného.
Děláte pro něj mnohdy do noci, aby se projekt nezdržoval a ostatní neměli prostoje.
Děláte pro něj přes víkendy, protože v pátek přijdou podklady od stavařů, přes víkend na tom zamakáte, v neděli mu pošlete zpracované podklady, aby na pondělní kontrolní den měli vše pěkně „v mašličkách“ připravené.

Doděláte ucelenou část dokumentace a tu zákazníkovi elektronicky poskytnete.
Zákazník si ji stáhne, předá ji dále svému objednateli, udělá podle ní objednávky, dále s ní pracuje.
Vystavíte dílčí fakturu, protože jste plátce DPH a zákon o DPH v § 21 říká, že zdanitelné plnění nastává dnem poskytnutí služby či převzetí díla nebo jeho dílčí části.
Navíc i v nabídce máte napsáno, že takto fakturu vystavíte.

Pak čas běží, vy pro něj na projektu makáte dál, ale týden před splatností faktur Vám je vrátí.
Že nemáte podepsaný předávací protokol, a že tím pádem není ani nic předáno a nelze tedy fakturovat.
Navíc s požadavkem, abyste udělali předávací protokoly a na nové faktuře pak upravili datum zdanitelného plnění podle předávacího protokolu. Když se ohradíte, že zákon o DPH říká něco jiného, tak na Vás vezmou právníka, abyste si moc nevyskakovali. Co Vy na to? Co uděláte?

Odměnou za nadstandardní služby je Vám vracení faktur krátce před vypršením termínu jejich úhrady.
Odměnou jsou Vám fiktivní konstrukce, že bez předávacího protokolu nebylo nic předáno.

Ono je pravda, že zákazník je vždy na prvním místě.
Zákazník musí mít vždy pocit, že za své peníze dostává tu nejlepší péči.
Pokud se však na zákazníkovi, či na jeho jednání něco nelíbí, tak jsou pouze dvě možnosti.
Buď si strčit svoje ego do kapsy a vyjít mu ve všem vstříc …
… anebo si najít jiného zákazníka.
Jiná cesta neexistuje.

Tady je to celé průhledné jak pauzák.
Slovy klasika: Levně koupit, draho prodat a pozdržet platbu.
Otázkou jen je, kolik projektantů bude takovéto manýry ochotno akceptovat.
Asi začne horečné poptávání projekčních prací od relativně nové elektrikářské montážní firmy z Brna.
Od těch, co se všude kasaj, jak jsou seriózní firma a řádně a včas hradí své závazky, ač je realita někde jinde.
Jen si dobře ošetřete podmínky fungování, ať s Váma nemůžou zametat …

PS: Za domácí úkol pár otázek k přemýšlení 🙂
1/ je dílo převzato i bez podpisu předávacího protokolu?
2/ může plátce DPH měnit na faktuře datum zdanitelného plnění podle předávacího protokolu?
3/ když je vrácena faktura, tak lhůta splatnosti běží dál, anebo je přerušena?
4/ a co v případě, když je faktura vrácena z důvodu, že nesplňuje náležitosti dle zákona?
5/ v jakých případech můžete odstoupit od smlouvy, pokud se Vám takové jednání nelíbí?

Tipy dejte do komentářů, pak bych dal vědět, jak se věci po právu mají.
Co dal vědět … proč na toto téma rovnou neudělat přednášku!? 🙂




2 komentáře: “I tací jsou stále mezi námi”

  1. Jan Hlavatý napsal:

    Tehdá vymysleli takovou hajzlovinku, že si ode mě nechali dodatečně udělat a podepsat předávák a pak mi obratem vrátili fakturu s tím, že na faktuře není stejné datum, jako na onom předáváku. Žádná taková povinnost ale neexistuje, pro předání díla není podmínkou existence předávacího protokolu (u dokumentace zaslané emailem v elektronické podobě viz věta druhá § 2632 obč.zák.)

    Já jim už koncem předchozího roku písemně oznámil, že s nima nebudu dělat, pokud nebudou platit do 30 dnů, protože všechno bylo vždycky klasicky honem honem a pak si počkej. Tudíž prokazatelně věděli, že bych s nimi smlouvu neuzavřel, kdybych nedodržení splatnosti předvídal (viz § 2002 obč.zák.).

    Takže na tu jejich hajzlovinku jsem jim akorát řekl, ať dodrží splatnost. Tu nedodrželi, takže jsem jim následujícího dne po splatnosti odstoupil od smlouvy. Což patrně nečekali, neb pak náležitě prskali a furt držkovali, že žádnou smlouvu neporušili. Následně pak v soudních tahanicích o úhradu rozpracovaností před odstoupením od smlouvy soud potvrdil dvě zásadní věci. Že byla dokumentace elektronicky předána i bez předávacího protokolu, a že nezaplacením faktury porušili smlouvu podstatným způsobem, takže odstoupení od smlouvy bylo v pořádku …

  2. Pavel Štumpf napsal:

    No a jak to dopadlo?:)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

10 + eighteen =



Další články

15. 4. 2019 Jan Hlavatý

Sestavování a programování Generátoru technických zpráv je v plném proudu! Což je na jednu stranu dobře, že je projekt v pohybu, na druhou stranu je to neskutečně náročné. Přemýšlet nad všemi možnými generovacími podmínkami, vymyslet jak všechny ty texty skládat dohromady, dávat dohromady návaznosti, které pak co ovlivňují, vymyslet jak co vlastně citovat, zkoušet jak […]


Číst více



21. 3. 2019 Jan Hlavatý

V projektech a v praxi bývá sem tam vidět snaha sdružovat vývody za společné proudové chrániče. K tomu se vedou sáhodlouhé diskuse, zdali to je či není možné. Vedle toho stojí častá neznalost projektantů, a snaha zhotovitelů šetřit kde to jen jde; „ať to stojí co to stojí“. Co na to předpisy a normy? vyhláška č. […]


Číst více



9. 3. 2019 Jan Hlavatý

Občas mi chodí dotazy, jak začít projektovat ve zdravotnictví? Tak mě napadlo, že by nebylo od věci k tomu sepsat pár základních postřehů. Zásadní otázkou vždy je, čím začít, protože z aktuální normy ČSN 33 2000-7-710 se toho neznalý příliš nedozví. Proto vždycky jako první doporučuji si podrobně nastudovat starou zrušenou ČSN 33 2140, a […]


Číst více



Webdesign © 2018 David Jindra