Načítám...

Proč taková hysterie okolo kontrolního hlášení?



První třída ve vlaku sice rychleji nejede, ale aspoň si můžete natáhnout nohy, dostanete vodu a noviny ke čtení. Zprávy sice nesleduji, ale jelikož není po cestě většinou co dělat (tentokrát bych se teda měl učit na zkoušku, na kterou mířím, ale nechce se :-), tak to aspoň prolistuji.

… Vedení účetnictví už ho nyní stojí desítky tisíc korun ročně … Účetní firma to (tzn. kontrolní hlášení) samozřejmě zadarmo neudělá …
Zdroj: Kontrolní hlášení zatěžují všechny, tvrdí živnostníci i daňoví poradci

Todle je ve víceméně obdobné podobě slyšet už několik měsíců zpět, co se kontrolní hlášení zavádí.

Tak nevím, ale v návaznosti na osobní zkušenost mi to přijde jako nějaká cílená a koordinovaná loby účetních.
Jinak fakt nevím co si o tom myslet.
Shrňme si pár faktů.

Kontrolní hlášení se týká plátců DPH.
Plátci DPH byli i doteď povinni podávat přiznání k DPH. Nic nového.
Byli tedy i doteď povinni dát dohromady daňové doklady a z nich sestavit příjmy a výdaje. Nic nového.
A jediné, co se po plátcích DPH teď v rámci kontrolního hlášení chce je, aby z těch samých daňových dokladů udělali jen jiný výstup. Stejné příjmy a výdaje jinak posčítané a v jiných chlívečcích.
Tak co to má stát navíc, když dělám s těmi samými daty?

Pokud si někdo navíc platí účetní, pak lze s úspěchem předpokládat, že to ta účetní buší do nějakého SW (moc si teda neumím představit účetní, která by několika firmám dělala účetnictví s tužkou a papírem). No a pokud tedy ty daňové doklady do nějakého účetního SW jednou v rámci přiznání k DPH nabušila, tak už ta nabušená data jen podruhé použije, ne?
Tak co to má stát navíc, když dělá s těmi samými daty?

Psal jsem o osobní zkušenosti. Jasně, zase PROFIT.
Update SW s generováním výstupu pro kontrolní hlášení byl zdarma. Náklady nula.
Sestavit kontrolní hlášení je přesně na tři kliknutí: menu Daně Kontrolní hlášení DPH OK
Nevím, ale ty tři kliknutí se v těch stovkách až tisících za den poměrně ztratí, než aby zatěžovaly.

No a pak už je postup zcela stejný, jako v případě přiznání k DPH:
a) mám datovou schránku: posílám (xml?) datovou schránkou
b) nemám datovou schránku, ale mám elektronický podpis: pošlu xml přes Daňový portál
c) nemám datovou schránku ani elektronický podpis: vytisknu a odnesu na FÚ (kam už jsem ale v tomto případě stejně musel mít cestu s vytištěným přiznáním k DPH) EDIT: tak od 1. 1. 2016 tato možnost neplatí (§ 101a odst. 3 zákona o DPH byl zrušen), podává se vše výlučně elektronicky

Ať mi teda někdo konečně zkusí vysvětlit, co to jako má stát navíc?
Nemusí to stát navíc totiž vůbec nic …

EDIT: hysterie pokračuje … dokonce až 100 tis!
By mě zajímalo, kolik takové průzkumy stojí a z čeho se platí? Tipuji to ale na nějaké granty a dotace 🙂




Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

two + 4 =



Další články

8. 7. 2019 Jan Hlavatý

Jak jsem slíbil, tak zde jsou anonymní výsledky průzkumu. Sešlo se několik set odpovědí, návratnost průzkumu byla 41 %. cca 29 % odpovědí přišlo přes tento blog cca 69 % odpovědí přišlo oslovením přes ČKAIT a jen necelá 2 % odpovědí přišlo přes reklamu v tištěných sbornících. Zde jsem tedy čekal výrazně vyšší číslo, vezmu-li […]


Číst více



21. 3. 2019 Jan Hlavatý

V projektech a v praxi bývá sem tam vidět snaha sdružovat vývody za společné proudové chrániče. K tomu se vedou sáhodlouhé diskuse, zdali to je či není možné. Vedle toho stojí častá neznalost projektantů, a snaha zhotovitelů šetřit kde to jen jde; „ať to stojí co to stojí“. Co na to předpisy a normy? vyhláška č. […]


Číst více



9. 3. 2019 Jan Hlavatý

Občas mi chodí dotazy, jak začít projektovat ve zdravotnictví? Tak mě napadlo, že by nebylo od věci k tomu sepsat pár základních postřehů. Zásadní otázkou vždy je, čím začít, protože z aktuální normy ČSN 33 2000-7-710 se toho neznalý příliš nedozví. Proto vždycky jako první doporučuji si podrobně nastudovat starou zrušenou ČSN 33 2140, a […]


Číst více



Webdesign © 2018 David Jindra