Načítám...

Proč taková hysterie okolo kontrolního hlášení?



První třída ve vlaku sice rychleji nejede, ale aspoň si můžete natáhnout nohy, dostanete vodu a noviny ke čtení. Zprávy sice nesleduji, ale jelikož není po cestě většinou co dělat (tentokrát bych se teda měl učit na zkoušku, na kterou mířím, ale nechce se :-), tak to aspoň prolistuji.

… Vedení účetnictví už ho nyní stojí desítky tisíc korun ročně … Účetní firma to (tzn. kontrolní hlášení) samozřejmě zadarmo neudělá …
Zdroj: Kontrolní hlášení zatěžují všechny, tvrdí živnostníci i daňoví poradci

Todle je ve víceméně obdobné podobě slyšet už několik měsíců zpět, co se kontrolní hlášení zavádí.

Tak nevím, ale v návaznosti na osobní zkušenost mi to přijde jako nějaká cílená a koordinovaná loby účetních.
Jinak fakt nevím co si o tom myslet.
Shrňme si pár faktů.

Kontrolní hlášení se týká plátců DPH.
Plátci DPH byli i doteď povinni podávat přiznání k DPH. Nic nového.
Byli tedy i doteď povinni dát dohromady daňové doklady a z nich sestavit příjmy a výdaje. Nic nového.
A jediné, co se po plátcích DPH teď v rámci kontrolního hlášení chce je, aby z těch samých daňových dokladů udělali jen jiný výstup. Stejné příjmy a výdaje jinak posčítané a v jiných chlívečcích.
Tak co to má stát navíc, když dělám s těmi samými daty?

Pokud si někdo navíc platí účetní, pak lze s úspěchem předpokládat, že to ta účetní buší do nějakého SW (moc si teda neumím představit účetní, která by několika firmám dělala účetnictví s tužkou a papírem). No a pokud tedy ty daňové doklady do nějakého účetního SW jednou v rámci přiznání k DPH nabušila, tak už ta nabušená data jen podruhé použije, ne?
Tak co to má stát navíc, když dělá s těmi samými daty?

Psal jsem o osobní zkušenosti. Jasně, zase PROFIT.
Update SW s generováním výstupu pro kontrolní hlášení byl zdarma. Náklady nula.
Sestavit kontrolní hlášení je přesně na tři kliknutí: menu Daně Kontrolní hlášení DPH OK
Nevím, ale ty tři kliknutí se v těch stovkách až tisících za den poměrně ztratí, než aby zatěžovaly.

No a pak už je postup zcela stejný, jako v případě přiznání k DPH:
a) mám datovou schránku: posílám (xml?) datovou schránkou
b) nemám datovou schránku, ale mám elektronický podpis: pošlu xml přes Daňový portál
c) nemám datovou schránku ani elektronický podpis: vytisknu a odnesu na FÚ (kam už jsem ale v tomto případě stejně musel mít cestu s vytištěným přiznáním k DPH) EDIT: tak od 1. 1. 2016 tato možnost neplatí (§ 101a odst. 3 zákona o DPH byl zrušen), podává se vše výlučně elektronicky

Ať mi teda někdo konečně zkusí vysvětlit, co to jako má stát navíc?
Nemusí to stát navíc totiž vůbec nic …

EDIT: hysterie pokračuje … dokonce až 100 tis!
By mě zajímalo, kolik takové průzkumy stojí a z čeho se platí? Tipuji to ale na nějaké granty a dotace 🙂




Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

1 × 5 =



Další články

21. 1. 2019 Jan Hlavatý

To jak budete výkonní se odvíjí mj. i od toho, jak dobře si dokážete organizovat práci. Dlouho jsem hledal ten správný způsob. A hlavně jednoduchý. Naučit se dělat věci co nejjednodušeji, jak to jen jde.   První věc je, že je potřeba dělat věci jednoduše, protože náš mozek je stavěn na dělání jednoduchých věcí. Ve […]


Číst více



10. 1. 2019 Jan Hlavatý

Vidím, že poslední výroční příspěvek na téma BIMu jsem napsal před víc jak rokem. Letí to. Kam se vlastně BIM za tu dobu posunul? Posunul se vůbec někam? Posunul se správným směrem? Anebo je to jen prošlapávání slepých uliček? Těžko říci. Nicméně mohu zveřejnit nějaké zkušenosti z praxe. Jedna je má osobní, a ta druhá […]


Číst více



31. 12. 2018 Jan Hlavatý

Jaký byl rok 2018? V něčem naučný, přelomový, ale též těžký. Před rokem jsem psal, že má cesta volnonožce končí. Letos však musím chtě nechtě napsat, že jsem se na ni v průběhu roku musel vrátit. Jak jsem loni psal, od 1. 1. jsem přerušil živnost a stal se na plný úvazek zaměstnancem EEProjekt s.r.o. […]


Číst více



Webdesign © 2018 David Jindra