Načítám...

Ze školy do reality



Je krásné, jak se teorie v některých věcech mnohdy totálně míjí s praxí:

“Z práva jednotlivců na dobrou správu vyplývá povinnost veřejné moci, aby její úředníci nejen dodržovali ústavu a zákon, ale aby zajišťovali nestranný výkon státní (veřejné) správy spravedlivý vůči všem účastníkům, který by byl pro účastníky srozumitelný i akceptovatelný. Kromě zákazu nezákonného jednání platí, že by úředníci veřejné správy měli vyřizovat záležitosti veřejnosti s ochotou, efektivně, rychle, bez podjatosti a zaujatosti a zajišťovat řádné, účelné a efektivní využívání veřejných prostředků. Principy dobré zprávy vylučují jednání nesrozumitelné, nerozumné, svévolné, náladové, zneužívající postavení, řádně a přesvědčivě neodůvodněné. Dobrá správa není možná, pokud správu vykonávají nekompetentní, nevzdělaní, nemotivovaní a přetížení úředníci. Úředníci by měli s jednotlivci komunikovat přátelsky a srozumitelně s vyloučením podjatosti, zaujatosti, hrubosti, arogance, liknavosti a nezodpovědnosti, rozhodovat nestranně, spravedlivě a rozumně. V rozhodování úředníka je důležitá i přiměřenost a objektivnost, jeho jednání musí být zdvořilé, korektní a musí být dostupný, úředník musí být občanům nápomocen a úplně zodpovědět jejich dotazy. Pokud dojde k chybě úředníka, která je způsobilá nepříznivě ovlivnit práva nebo zájmy dotčené osoby, úředník se musí omluvit a vyvinout snahu uvést věci do pořádku, rovněž musí dotčenou osobu informovat o možnosti odvolat se proti rozhodnutí. Velmi důležitý pro dobrou správu je i přístup k informacím, úředník musí tedy poskytnou informace jasně a srozumitelně, přičemž musí dbát na ochranu osobních údajů. Dobrá a zákonná správa vylučuje nepřiměřené průtahy řízení, diskriminaci a korupci.”

FILIP, Jan, SVATOŇ, Jan, ŠIMÁČKOVÁ, Kateřina. Státověda. Učební text pro bakalářské studium na Právnické fakultě Masarykovy univerzity. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 110 s. ISBN 978-80-210-5987-0, s. 90

🙂




Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

5 × four =



Další články

6. 4. 2020 Jan Hlavatý

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) připravuje, a během posledních pár let vehementně tlačí nový stavební zákon. Koukám na to prostřednictvím návhů k připomínkování, které průběžně chodí přes ČKAIT. Dnes přišla další verze. Úkol zní jasně, je potřeba zrychlit povolování staveb. Úřednictvo z MMR na základě toho od počátku tlačí jasnou vizi, že všechno maximálně osekáme, […]


Číst více



10. 3. 2020 Jan Hlavatý

Projektant odpovídá! Na revizi se musí podepsat projektant! Za vše zcela jednoznačně odpovídá projektant! Takovými výkřiky se praxe jen hemží. Ale první otázka, která mě u toho vždycky napadne je … který projektant? Ten, který dělal dokumentaci k územnímu řízení? Nebo ten, který dělal dokumentaci ke stavebnímu povolení? Či ten, který dělal zadávací dokumentaci veřejné […]


Číst více



19. 2. 2020 Jan Hlavatý

Koukám, že jsem už rok a půl nenapsal nic o cenách. Pojďme to napravit. Opakovaně se v posledních příspěvcích vracím k tomu, že při projektování používám procesy a měření času. Vracím se k tomu pořád proto, že to dává velmi zajímavé výsledky. A nyní bych chtěl ukázat další z nich.   Ve svém prvním příspěvku […]


Číst více



Webdesign © 2018 David Jindra