Načítám...

Ze školy do reality


15. 12. 2014



Je krásné, jak se teorie v některých věcech mnohdy totálně míjí s praxí:

„Z práva jednotlivců na dobrou správu vyplývá povinnost veřejné moci, aby její úředníci nejen dodržovali ústavu a zákon, ale aby zajišťovali nestranný výkon státní (veřejné) správy spravedlivý vůči všem účastníkům, který by byl pro účastníky srozumitelný i akceptovatelný. Kromě zákazu nezákonného jednání platí, že by úředníci veřejné správy měli vyřizovat záležitosti veřejnosti s ochotou, efektivně, rychle, bez podjatosti a zaujatosti a zajišťovat řádné, účelné a efektivní využívání veřejných prostředků. Principy dobré zprávy vylučují jednání nesrozumitelné, nerozumné, svévolné, náladové, zneužívající postavení, řádně a přesvědčivě neodůvodněné. Dobrá správa není možná, pokud správu vykonávají nekompetentní, nevzdělaní, nemotivovaní a přetížení úředníci. Úředníci by měli s jednotlivci komunikovat přátelsky a srozumitelně s vyloučením podjatosti, zaujatosti, hrubosti, arogance, liknavosti a nezodpovědnosti, rozhodovat nestranně, spravedlivě a rozumně. V rozhodování úředníka je důležitá i přiměřenost a objektivnost, jeho jednání musí být zdvořilé, korektní a musí být dostupný, úředník musí být občanům nápomocen a úplně zodpovědět jejich dotazy. Pokud dojde k chybě úředníka, která je způsobilá nepříznivě ovlivnit práva nebo zájmy dotčené osoby, úředník se musí omluvit a vyvinout snahu uvést věci do pořádku, rovněž musí dotčenou osobu informovat o možnosti odvolat se proti rozhodnutí. Velmi důležitý pro dobrou správu je i přístup k informacím, úředník musí tedy poskytnou informace jasně a srozumitelně, přičemž musí dbát na ochranu osobních údajů. Dobrá a zákonná správa vylučuje nepřiměřené průtahy řízení, diskriminaci a korupci.“

FILIP, Jan, SVATOŇ, Jan, ŠIMÁČKOVÁ, Kateřina. Státověda. Učební text pro bakalářské studium na Právnické fakultě Masarykovy univerzity. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 110 s. ISBN 978-80-210-5987-0, s. 90

🙂




Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *



Další články

2. 10. 2024 Jan Hlavatý

Dostal jsem poměrně zajímavý dotaz, zdali se musí po vypnutí fotovoltaické elektrárny do 10 kW na rodinném domě odpojit i její DC část od střídače? A jelikož mě odpověď hned nenapadla, říkám si, že by to mohl být zase nějaký příspěvek na blog. Třeba rozproudí diskusi.   Vyhláška do 50 kW Veleslavná vyhláška č. 114/2023 Sb. pro PV systémy do 50 kW […]


Číst více



13. 6. 2024 Jan Hlavatý

Zajímalo by Vás, jak vzniká legislativa? Ve zkratce tak, jak všechno ostatní; v neskutečném bordelu. Ve druhé polovině roku 2021 jsem byl osloven, jestli bych se nezúčastnil přípravy návrhu nové vyhlášky o technických požadavcích na stavby. No jasně, bude mi ctí! To jsem tehdy ještě ale popravdě netušil, co mě čeká. V únoru 2022 jsme pak vypustili […]


Číst více



29. 5. 2024 Jan Hlavatý

Je venku. A je to strašnej paskvil. Což bylo vidět už v rámci připomínkování návrhu.   Co se povedlo Začněme tím, co bych viděl za přínosné; zabere nám to na úvod méně času. Všechno se týká dokumentace pro provádění stavby; v dokumentaci pro povolení nějak nic přínosného nenacházím: D.1.2.1 písm. w): jsou požadovány seznamy kabelů D.1.2.1 písm. ad): má […]


Číst více



Webdesign © 2018 David Jindra