Načítám...

Protokol o určení vnějších vlivů: nesmysly, díl III.


26. 12. 2016



Dané téma je podrobně, včetně ukázek, rozebíráno v přednášce Jak na vnější vlivy? Opakované nesmysly ve vnitřních prostorách

 

Zdravotnictví

Další ukázka tragédie v praxi.

Když si vezmete takřka libovolný protokol o určení vnějších vlivů pro zdravotnictví, tak se takřka s jistotou dočtete, že tam v podstatě nebudou žádní pacienti, tedy že tam bude vliv BA1. K tomu se pak zpravidla dočteme i další nesmysl, že tam nebudou ani žádné osoby, tedy vliv BD1 (viz související díl nesmyslů první). Asi zde řádí nějaký celostátní šotek, protože všichni klasifikují zdravotnictví jako BA1 s tím, že jde o prostory normální.

Patří ale BA1 do zdravotnictví, a jde o prostory normální?

Opět není nic jednoduššího, než otevřít ČSN 33 2000-5-51 ed. 3, což ale mám dojem, že v době Ctrl+C/Ctrl+V takřka nikdo nedělá. Je to konkrétně tabulka ZA.1 na straně 40 normy.

BA1 Běžná: Nepoučené osoby (laici). Normální.
BA3 Invalidé: Osoby, které nejsou zcela fyzicky a duševně schopné (nemocné a staré osoby). Podle povahy postižení.

Tak co tedy patří do zdravotnictví? BA1 nebo BA3? Ano, souhlasím s tím že na první pohled je pojem „invalidé“ u vnějšího vlivu BA3 matoucí. Ale ono je potřeba dočíst i ten zbytek. „Osoby, které nejsou zcela fyzicky a duševně schopné.“ Hmm. Jenže jak zjistit, zda a kde se budou vyskytovat osoby, které nejsou zcela fyzicky / duševně schopné? Je to jednoduché.

Spoustu odpovědí na takovéto otázky lze totiž nalézt v „požárních“ normách.

Jmenovitě v normě ČSN 73 0835 pro budovy zdravotnických zařízení a sociální péče. Tato norma totiž obsahuje přílohu A s tabulkou Tabulka A.1 – Procentuální složení osob podle schopnosti pohybu, ze které lze velmi snadno vyčíst normové procentuální složení osob. Mimochodem obdobná tabulka byla už v prehistorické předchůdkyni normy z roku 1980 v její Příloze 1! To ty normy nikdo z projektantů elektro již od roku 1980 neotevřel?

A co se tam dočteme? No třeba to, že už i v obyčejné samostatné ordinaci je normově předpokládáno 10 % osob s omezenou schopností pohybu (viz položka 2.1)! No vida. Jak je klasifikována ona „omezená schopnost pohybu“? Není to náhodou vliv BA3?!? Co takové lůžkové části nemocnic? Tam už norma ČSN 73 0835 klasifikuje nejen osoby s omezenou schopností pohybu, ale dokonce procentuální podíl osob nechopných samostatného pohybu (viz část 3.1)! BA1? Nesmysl. BA3! Co takové vyšetřovny (viz část 3.2)? BA1? Nesmysl. BA3! Lékárny? Domy s pečovatelskou službou? V praxi podle „odborných komisí“ všude vliv BA1, podle normy 73 0835 však prostory s výskytem osob s omezenou schopností pohybu, tedy vliv BA3.

Dobrá tedy, ve zdravotnictví nemá co dělat vliv BA1, ale má tam co dělat vliv BA3. Též neopomínejme, že pokud jsou pro některé prostory klasifikovány % osob s omezenou schopností pohybu, pak ta samá klasifikace patrně bude platit i pro související společné prostory a chodby, neb se ony osoby do daných míst musí i nějak dostat.

No a co z toho plyne dál?

Pokud tedy máme ve zdravotnických prostorách klasifikován vnější vliv BA3, pak si musíme též povšimnout, že podle ČSN 33 2000-4-41 ed. 2 Změna Z1 se jedná buďto o prostory nebezpečné (viz Tabulka NA.5), případně o prostory zvlášť nebezpečné (viz Tabulka NA.6 s vysvětlivkou Zdravotnické prostory, v nichž předpisy vyžadují určité způsoby ochrany). Zdravotnictví nikdy nejsou prostory normální. Jaké to překvapení.

Jenže to by ty „odborné komise“ musely občas otevřít normy, a ne jen dokola kopírovat nesmysly …




8 komentářů: “Protokol o určení vnějších vlivů: nesmysly, díl III.”

  1. Jiří Zaňka napsal:

    Souhlasím s panem Novákem, také bychtěl znát odpověď na tuto otázku a přidávám též dotaz na lázeňské prostory.
    BA3 v lázních, to znamená i jídelny, společenské prostory atd. Vše v normách nenajdeme.

  2. Jan Petrus napsal:

    Dobrý den,
    jen taková poznámka: se zařazením BA3 v lůžkových a dalších částech souhlasím, ale pokud uvádíte i prostory jako jsou lékárny (tedy v podstatě prostor stejný jako jakýkoliv jiný obchod), nebo dokonce chodby a společné prostory? Pokud vynechám situace, kdy leží pacienti na lůžkách v chodbách nemocnic, tak to, že se tam dostanou spíše svědčí o tom, že to není prostor s osobami bez možnosti pohybu nebo orientace. V takovém případě by musel být vliv BA3 stanoven všude, kam má přístup veřejnost. Osob se zhoršenou schopností pohybu a orientace je v lékárně stejně, jako v Kauflandu nebo v kině…

    • Jan Hlavatý napsal:

      Ano, s tím co píšete, se dá souhlasit. Taky by mě jen tak nenapadlo dávat do lékárny BA3. Ale když si otevřete ČSN 73 0835, přílohu A a podíváte se do oné tabulky … ta v lékárnách „normově“ stanovuje 20 % osob s omezenou schopností pohybu. Vyskytuje se tam tedy vliv BA3 (= „osoby s omezenou schopeností pohybu“), anebo nevyskytuje … ? 🙂

    • Jan Hlavatý napsal:

      Jinak ještě k zamyšlení. Dostal jsem na stůl projekt administrativního objektu. Jsou tam toalety pro osoby s omezenou schopností pohybu. V nich je předchozím projektantem klasifikován vliv BA3. Mimo tyto místnosti pak už vliv BA3 klasifikován nikde není. Je to správně? Toť otázka. Proč je vliv BA3 pouze na příslušné toaletě, ale nikoli už v předsíňce oné toalety (tam se ona osoba vyskytovat nebude?), či na přístupové chodbě (tam se ona osoba vyskytovat nebude?) … ? Je to neustálé balancování …

      • Adam Novák napsal:

        A jaký je teda váš názor?
        S touto logiku budou všechny veřejné budovy, kam má přístup veřejnost zařazeny do BA3, protože záchody pro invalidy jsou prakticky ve všech.
        Tím pádek vnější vliv BA2 už není ani potřeba a všudeme budeme zvát TIČR na vliv BA3, který zvyšuje riziko úrazu proudu.
        Můj názor je ten, že BA3 by se měl kvalifikovat jen tam, kde tyto osoby se budou nacházet pravidelně (tede nemocnice, ordinace, sociální služby)

        • Jan Hlavatý napsal:

          Z čeho usuzujete, že „budeme všude zvát TIČR“? To, že někde klasifikujete BA3 ještě neznamená, že by se z toho stávalo vyhrazené zařízení třídy I. Anebo podle Vás se na těch toaletách budou aplikovat nějaké příložné části? 🙂

          • Adam Novák napsal:

            S tím TIČR jsem to přehnal.
            Ale co zbytek dotazu? To opravdu znamená, že ve všech veřejných budovách, školách, školkách atd bude prostě klasifikován vnější vliv BA3, protože tyto budovy obsahují záchody pro invalidy a tito lidé se na ty záchody nějak musí dostat?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *



Další články

2. 10. 2024 Jan Hlavatý

Dostal jsem poměrně zajímavý dotaz, zdali se musí po vypnutí fotovoltaické elektrárny do 10 kW na rodinném domě odpojit i její DC část od střídače? A jelikož mě odpověď hned nenapadla, říkám si, že by to mohl být zase nějaký příspěvek na blog. Třeba rozproudí diskusi.   Vyhláška do 50 kW Veleslavná vyhláška č. 114/2023 Sb. pro PV systémy do 50 kW […]


Číst více



13. 6. 2024 Jan Hlavatý

Zajímalo by Vás, jak vzniká legislativa? Ve zkratce tak, jak všechno ostatní; v neskutečném bordelu. Ve druhé polovině roku 2021 jsem byl osloven, jestli bych se nezúčastnil přípravy návrhu nové vyhlášky o technických požadavcích na stavby. No jasně, bude mi ctí! To jsem tehdy ještě ale popravdě netušil, co mě čeká. V únoru 2022 jsme pak vypustili […]


Číst více



29. 5. 2024 Jan Hlavatý

Je venku. A je to strašnej paskvil. Což bylo vidět už v rámci připomínkování návrhu.   Co se povedlo Začněme tím, co bych viděl za přínosné; zabere nám to na úvod méně času. Všechno se týká dokumentace pro provádění stavby; v dokumentaci pro povolení nějak nic přínosného nenacházím: D.1.2.1 písm. w): jsou požadovány seznamy kabelů D.1.2.1 písm. ad): má […]


Číst více



Webdesign © 2018 David Jindra