2. 2. 2017
Předposlední semestr úspěšně završen.
Čím déle jsem však na škole, tím mám silnější pocit, že spousta předmětů je nesouvisející vata na vyplnění výuky, asi aby bylo za co brát kredity, a nějak se naplnila kvóta pro bakalářské studium. Jak si jinak vysvětlit, že na oboru „Obchodně právní studia“ máme neustále něco s veřejnou správou, EU, či se zahraničním obchodem? Tím spíš, když jsou na škole samostatné paralelní obory „Veřejná správa“, či „Mezinárodněprávní obchodní studia“? Veřejné správy jsme třeba už měli několikanásobně více, jak obchodních závazků. Stejně tak začínám dost přemýšlet nad tím, proč vlastně chodit na přednášky, když se pak po nás u zkoušky chce asi 10x tolik toho, co se na nich probírá? Rozsah látky probírané na přednáškách u zkoušky zdaleka nestačí.
Koncem listopadu jsem odevzdal koncept bakalářské práce, koncem ledna jsem si jej vyzvedl zpět s připomínkami. Teď mám dva a půl měsíce ji dotáhnout do finální podoby, neb v půli dubna je deadline pro její odevzdání. Přitom nemít ji už napsanou, tak úkolem této první části semináře bylo dát dohromady osnovu a úvod. Neumím si úplně představit jak bych to teď dělal, celé to muset za ty pouhé dva a půl měsíce napsat. Při práci. Masakr.
Pro mě jeden z velmi přínosných předmětů, protože mi ukázal svět směnek, o jehož fungování jsem dosud neměl vůbec tušení. Jak poznat platnou a neplatnou směnku. Na co si dávat pozor, pokud by bylo potřeba nějakou směnku vystavit. Na co si dávat pozor, pokud by bylo potřeba nějakou směnku přijmout či dál převádět. Fascinující je, že na směnku stačí napsat jedno dvě slova navíc a zcela se právně mění postavení účastníka. Anebo stačí jedno dvě slova napsat jinak, než být napsána být mají, a směnka je neplatná. Výborný vyučující, který nám vše ukazoval na příkladech. Na zákoně směnečném a šekovém je rovněž poměrně netradiční, že sice pochází z roku 1950, ale za tu dobu dosud byl pouze třikrát novelizován.
Další úplná hovadina, vopruz, a totální zbytečnost úplně k ničemu.
V informačním systému máme 11 odpovědníků. V každém odpovědníku je pak řekněme 10-20 otázek v angličtině (např. doplňování slov z/do angličtiny). Do hodiny nakráčela vyučující, beze slova česky začala chrlit v angličtině s těžce britským přízvukem (asi se chtěla vytáhnout, že byla v Anglii?) a celá její výuka spočívala v tom, že se na plátně proklikávala odpovědníky, které máme k dispozici v informačním systému. Přehlídka promrdaného času, jak se občas říká o některých jednáních. Zkouška probíhala tak, že z těch odpovědníků bylo do testu vybráno 30 otázek. Jaký toto má mít praktický přínos pro studium a co nás to jako mělo naučit mi teda silně uniká … hlavně na škole vykazovat nějakou činnost?
Pokračování trestu z minulého semestru. Za trest.
Zdrcující zpráva přišla u zkoušky po vylosování otázek, že se nesmí používat ani UZ. Všechno sypat z hlavy? Proboha proč? Já si např. vytáhl otázku hospodářské trestné činy, což znamenalo odvykládat co to je (OK, to by ještě šlo), které tam spadají (Eh? Z paměti vysypat 40 paragrafů?), či ve které jsou hlavě trestního zákoníku (WTF?? K čemu je dobré to vědět?). Polovina otázek je úplně stejných, jako u první části v minulém semestru (smysluplnost?). Další příklad totální zbytečnosti (ano ano, velmi vzpomínám na životní prostředí z minulého semestru), kdy se musíte z paměti nadrtit hromady zbytečných informací, které Vám nebudou vůbec, ale vůbec k ničemu. Protože v praxi stačí vzít UZ, nalistovat si obsah a přečíst si, které trestné činy tam spadají. Ale u zkoušky se ověřuje, jak jste se vše dostatečně nadrtili. Další krásná ukázka nesmyslnosti českého školství.
Na toto téma byl nedávno velmi pěkný rozhovor na DVTV.
To je to, o čem jsem psal v úvodu výše. Organizace na úseku vnitřní správy, zabezpečení osobního stavu obyvatelstva, matrik, cestovních dokladů, obrany, policie, integrovaného záchranného systému, školství, kultury, tisku, či správy dopravních komunikací. Opět všechno zajisté velmi přínosné a potřebné pro zaměření „Obchodně právní studia“. O stavebním právu byla jedna 90 minutová přednáška, na které se přednášející ani nestačil vymotat z územního plánování. Na živnosti, které už by teda aspoň trochu souvisely se zaměřením oboru, na ty na přednáškách nedošlo vůbec. To se naučte doma v rámci přípravy ke zkoušce. Čili přínos předmětu o ničem. Vyjdete ze zkoušky a s klidným svědomím to zase všechno můžete hodit do prvního koše na chodbě, který potkáte.
Za celou dobu studia první(!) předmět, kde vyučující mluvil o tom, že nestačí právní nástroje znát , ale že je potřeba si vybírat zejména ty, které k něčemu budou. Tedy zejména ty, které jdou uplatnit bez přivolení soudu. Aplikace smluvních pokut. Vzájemné započtení pohledávek. Protože pokud něco bude záviset na rozhodnutí soudu, tak to taky může trvat roky (ano, ano, to už v rámci praxe při studiu jsme si už ověřili). A to, že něco vysoudíme a rozsudek nakonec nabude právní moci ještě neznamená, že třeba nějaké peníze dostaneme (což už vím taky z vlastní zkušenosti). Takže první praktičtěji založený předmět, který se na to nedívá jen z pohledu papouškování paragrafů (viz odstrašující příklad trestního práva), ale pohledem uplatnění v praxi. Doprovázeno spoustou příkladů z praxe. Za mě velký palec nahoru.
Na druhou stranu pro školu jako takovou je to bilance tragická, že zatím jen jeden takovýto předmět …
2. 10. 2024 Jan Hlavatý
Dostal jsem poměrně zajímavý dotaz, zdali se musí po vypnutí fotovoltaické elektrárny do 10 kW na rodinném domě odpojit i její DC část od střídače? A jelikož mě odpověď hned nenapadla, říkám si, že by to mohl být zase nějaký příspěvek na blog. Třeba rozproudí diskusi. Vyhláška do 50 kW Veleslavná vyhláška č. 114/2023 Sb. pro PV systémy do 50 kW […]
13. 6. 2024 Jan Hlavatý
Zajímalo by Vás, jak vzniká legislativa? Ve zkratce tak, jak všechno ostatní; v neskutečném bordelu. Ve druhé polovině roku 2021 jsem byl osloven, jestli bych se nezúčastnil přípravy návrhu nové vyhlášky o technických požadavcích na stavby. No jasně, bude mi ctí! To jsem tehdy ještě ale popravdě netušil, co mě čeká. V únoru 2022 jsme pak vypustili […]
29. 5. 2024 Jan Hlavatý
Je venku. A je to strašnej paskvil. Což bylo vidět už v rámci připomínkování návrhu. Co se povedlo Začněme tím, co bych viděl za přínosné; zabere nám to na úvod méně času. Všechno se týká dokumentace pro provádění stavby; v dokumentaci pro povolení nějak nic přínosného nenacházím: D.1.2.1 písm. w): jsou požadovány seznamy kabelů D.1.2.1 písm. ad): má […]
Webdesign © 2018 David Jindra
Napsat komentář