Načítám...

Fotostrasti




Možná někdy v roce 2003 jsem špekuloval nad prvním foťákem. Postupně to pak bylo několik různých „krabiček od mýdla“ v pidisenzorem, takže kvalita všelijaká, resp. spíše nijaká, až tragická. Jak jsem pak odešel v roce 2010 na volnou nohu, tak při různých prohlídkách staveb s nimi začal být zásadní problém v tom, že kolikrát na těch fotkách pak nebylo nic vidět. Rozmazané, zašumněné, jak bylo někde málo světla, kolikrát totální průser, když najednou z prohlídky nebyly žádné podklady. Pojedete někam znovu?

 

V lednu 2015 jsem si proto koupil první APS-C foťák. SONY A5100, a bylo to obrovské WOW! Najednou šlo na prohlídkách fotit i v šeru, a byl to neskutečný posun. Mám jej dodnes. Taky si pamatuju, jak jsem strašně řešil, jestli si k němu mám koupit nový objektiv, což mi tehdy přišlo jako strašná pálka. 4.300 Kč! Zvažoval jsem to dlouho. Tím to všechno s objektivy ale jenom začalo 🙂

U toho jen tak mimochodem zjišťuji, že i výrazně lepší fotoaparát automaticky neznamená výrazně lepší fotky. K těm je potřeba ještě software pro jejich zpracování. Vstupuji do světa Adobe Lightroom. Hodiny a hodiny učení se.

 

Pár věcí mi používáním nicméně začalo vadit, jako absence stabilizace, absence hledáčku, takže v roce 2017 přišel na řadu první FullFrame SONY A7 II z druhé ruky. Zase nastalo obrovské WOW, posun v kvalitě obrazu, obrovský posun použitelnosti v šeru, stabilizace, která taky hodně pomáhala. Tak trochu nevýhodou je, že k tomu potřebujete i FullFrame objektivy, takže nekonečná spirála se začíná roztáčet. Postupně jsem ale začal přicházet na to, že má docela pomalý autofokus. V šeru na prohlídkách kolikrát nebyl schopen ostřit, dynamičtější scény byly často s křížkem po funuse. Nemá elektronickou závěrku, takže neumí fotit potichu. Což občas rušilo.

 

Co naplat, v roce 2018 se naskytl SONY A9 z druhé ruky za zajímavou cenu, tak jsem si udělal k narozeninám radost. WOW! Masakroidní rychlost, famózní autofokus, zase ještě lepší fotky v šeru. Mínusů už moc neměl. Tedy vlastně pouze dva. Jenom 5 snímků za vteřinu s mechanickou závěrkou, což bylo na focení dynamických scén třeba v Aikidu málo. Elektronická závěrka je sice fajn, ale ne vždy funguje dokonale. A taky pomalé USB 2.0; přetáhnout pak fotky do počítače byla vždycky věčnost …

 

S příchodem Covidu jsem začal dělat přednášky online, a začal jsem jsem natáčet videa. Video mi do té doby u foťáků přišlo jako zbytečnost. Takže najednou začnete zjišťovat, jak zas drtivá většina věcí nefunguje.

První co zjistíte je, že se ani A5100 ani A9 nedají přes USB jednoduše připojit k PC jako kamera. Neumí to. WTF?

Tak začnete natáčet videa do foťáku a zjistíte, že A5100 i A9 mají limit nahrávání omezený na 30 minut. WTF?

U toho mimochodem zjistíte, že se A5100 přehřívá, taže těch 30 minut ani nevydrží. WTF?

Začíná prohledávání internetu co s tím. Od bizardních hardwarových úprav A5100 (rozdělat, přidat chladící podložky, ofoukávání ventilátorem, apod.), až po sem tam nenápadné zmínky, že přehřívání i 30ti minutový limit se dají obejít nahráváním přes HDMI. Takže koupit nějaký HDMI – USB převodník.

Už to tedy nějak jde, byť kvalita obrazu všelijaká. Začíná se nicméně otevírat obrovský svět filmařiny, od základních pravidel jak co nastavit. Snímková frekvence vs. clona. Osvětlování vs. expozice. Začínám zjišťovat, že existují nějaké profily pro snížení kontrastu, které ani A5100, ani A9 jak jinak než neumí. Vstupuji do světa Davinci Resolve. Desítky až stovky hodin učení se.

 

Nedá se s tím nic moc dělat. V roce 2021 narážím na inzerát na SONY A6400 s bohatým příslušenstvím; to obratem rozprodám, takže mě A6400 vyjde na směšný peníz. Nepřehřívá se. Nemá 30 minutový limit. Umí Cine a S-Log profily. Stále neumí jednoduše připojit přes USB k počítači jako webkamera. Taky neumí ve videu ostřit na oko, dost často zaostření bohužel ujíždí.

Video nějak vyřešeno. Tedy zatím. Při nastavení na S-Log 3 to brutálně šumí. Bodejď by ne, když to pak má minimální ISO snad 500 nebo 800. Při nastavení na Cine 4 je minimální ISO sice jen 200, jenže zas dá pekelně práce z toho nějak rozumně zpátky vytáhnout barvy. S každým dalším videem se ty postupy nějak učím znovu a znovu. Znovu, jinak a lépe. Hodiny hledání návodů na YouTube. Bodejď by ne, když to má jen 8-bit barevnou hloubku.

 

Na konci roku 2022 narážím na SONY A9 II z druhé ruky za zajímavou cenu. Dvojnásobná rychlost mechanické závěrky a několikanásobně rychlejší USB C. Na focení není co řešit, tam je to dokonalé. Video stále těžce pokulhává. V podstatě je k ničemu. Neumí Cine ani S-Log profily, stále jen 8-bit barevná hloubka. Jelikož tou dobou nic jiného moc neexistuje, tak to neřeším. Jako jo, umí připojit k PC přes USB jako webkamera (byť jen v jakémsi komickém rozlišení), ale není to krapet kanón na vrabce?

 

Už třetím rokem se s videem trápím. Nedaří se mi to dělat tak, abych byl s výsledným obrazem spokojený. Tedy hlavně s barvami. Poslední měsíce zjišťuji, že asi není ideální ten obraz nahrávat přes HDMI, protože se tím mrší. Že bude mnohem lepší nahrát obraz přímo do kamery, a ten záznam pak přetáhnout z karty do PC. Pro výsledný výřez v přednášce stačí Full HD záznam (neb je pak v přednášce obraz zmenšený asi na 1/3). Teď jsem nedávno udělal prvních pár videí ve Full HD bez zmenšení. S Full HD záznamem přes HDMI to vypadá strašně. Takže na to bude asi potřeba 4K, a to pak zmenšit? Začínám zjišťovat, že existují i foťáky, co umí natáčet v 10-bit barevné hloubce. Že FullFrame šumí méně, než APS-C, to jsem zjistil už dávno v roce 2017.

 

Vypadá to, že bude potřeba další změna. Tři těla mi přijdou krapet moc. A5100, A6400, A9 II. Kor když pořádně neumí, co bych od nich potřeboval. Chtělo by to jeden FullFrame. Aby uměl i fotit, i video. Aby měl co nejvíce fičůr těch stávajících foťáků (USB-C, rychlý autofokus s ostřením na oko, atd.).

Aby byl na focení stejně rychlý, jako A9 II. Což se s elektronickou závěrkou asi nepodaří, neb 20 fps A9 II stále moc přístrojů nedosahuje (jestli vůbec). Nicméně ono těch 20 fps není až tak horkých, protože jednak takovou rychlost musí podporovat i objektiv (což ty moje nepodporují, s nimi to jde asi jen 15-16 fps), ale taky to platí jen pro komprimované RAWy (pro nekomprimované je to „jen“ 12 fps). Takže doufám, že 10 fps bude stačit. Stejně teď fotím víceméně jen s mechanickou závěrkou, a ta má na A9 II taky „jenom“ 10 fps. Taky by měl mít rozlišení minimálně 24 MPx, což mají všechny ty mé vyjmenované od začátku (což eliminuje asi jinak výborné SONY ZV-E1 či FX3).

Co od něj chci na video? Aby to byl FullFrame (což vyřazuje SONY ZV-E10). Aby se nepřehříval (což vyřazuje SONY ZV-E1). Aby uměl 10-bit barevnou hloubku (což vyřazuje SONY A9 II; SONY A9 III mi přijde cenově dost mimo). Aby neměl limit pro nahrávání videa. Aby uměl Cine a S-Log profily. Aby šel přes USB jednoduše připojit k PC a používat i jako webkamera.

 

Vychází mi z toho snad jediný přístroj. SONY A7C II.
Když k tomu prodám A6400 a A9 II, tak mi ještě jednou tolik peněz zbyde.
A5100 je zbytečné nabízet, to by dnes už nikdo nekoupil.
Bude to už konečně onen dokonalý?




Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *



Další články

16. 2. 2024 Jan Hlavatý

Pokud jste se v posledním čtvrt až půl roce snažili napsat nějaký komentář k příspěvkům zde na blogu, tak se patrně ztratil. Náhodou se zjistilo, že odeslané komentáře mizí neznámo kde. Poslední co prošel byl někdy v říjnu, minimálně od té doby komentáře vůbec nedorazí. Ani testovací, žádné. Usilovně se snažím sehnat nějakého ajťáka, co by měl volný […]


Číst více



12. 2. 2024 Jan Hlavatý

Máme tady po čase zase velmi oblíbené téma. Bylo nebylo, všude se po školeních bouřlivě vždycky hlásalo, jak „projektant odpovídá!„; pomalu vždy, všude, a za všechno! Jak to je ve skutečnosti asi všichni tušíme. Hromady poptávek ala „projektant nám tady něco zprasil, potřebujeme to po něm opravit„. Jakto? Vždyť přece projektant odpovídá, ne? Tak proč to po […]


Číst více



10. 2. 2024 Jan Hlavatý

Možná někdy v roce 2003 jsem špekuloval nad prvním foťákem. Postupně to pak bylo několik různých „krabiček od mýdla“ v pidisenzorem, takže kvalita všelijaká, resp. spíše nijaká, až tragická. Jak jsem pak odešel v roce 2010 na volnou nohu, tak při různých prohlídkách staveb s nimi začal být zásadní problém v tom, že kolikrát na těch fotkách pak nebylo nic vidět. Rozmazané, […]


Číst více



Webdesign © 2018 David Jindra