6. 4. 2020
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) připravuje, a během posledních pár let vehementně tlačí nový stavební zákon. Koukám na to prostřednictvím návhů k připomínkování, které průběžně chodí přes ČKAIT. Dnes přišla další verze.
Úkol zní jasně, je potřeba zrychlit povolování staveb. Úřednictvo z MMR na základě toho od počátku tlačí jasnou vizi, že všechno maximálně osekáme, nikoho se u povolování nebudeme na nic ptát, a jak bude stavba povolena, tak už se to nějak došmudlí. Pro povolení stavby tak bude stačit naprosto jednoduchá dokumentace, která se nebude ani projednávat s dotčenými orgány. Tak jednoduchá dokumentace, že nemusí obsahovat ani pohledy na povolovanou stavbu. Stačí čtvereček v katastrální mapě.
Předpokládám, že to bude mít naprosto jasné dopady. V rámci povolení stavby nebudou k projektování zvány žádné profese, neb obsahově je dokumentace vůbec nemusí obsahovat; tak proč by je někdo objednával? Architekt tam něco namastí, však jde hlavně o estetiku (nic ve zlém, ale z praxe víme jak šíleně vypadají projekty elektro, které si v rámci úspor šmudlí někteří architekti sami). A pak se skočí rovnou na prováděčku. Akorát u prováděčky se začne velmi rychle narážet na již dnes známé problémy odfláknutého stavebního povolení. Nikdo nebude počítat s nějakými prostorovými nároky profesí, takže se v nemálo případech až v prováděčce u povolené stavby zjistí, že se všechno do navrženého a povoleného objektu vůbec nevejde.
Ono začínat prováděčkou je ten hlavní majsrtštyk. Ze současné praxe totiž víme, jak se během stavebního povolení projekt vyvíjí, jak se hledají a tvoří různé varianty, upravují se řešení v návaznosti na potřeby profesí, atd. Profese jsou mnohdy schopné dát nějaké podklady ne za 5 minut 12. Ale klidně mnohdy i po termínu odevzdání. Jak za tohoto zaběhlého stavu bude vypadat prováděčka? To nevím, ale tuším že bude potřeba násobně navýšit ceny za její zpracování. Proč? No protože začnete rozpracovávat profesi silnoproudu, a po vzoru současné dokumentace pro stavební povolení to budete několikrát předělávat. Protože vývoj projektu. Taky nebudete mít od profesí vůbec žádné podklady, protože to budou tvořit souběžně s vámi. A když požadavky dají den před termínem odevzdání, tak to bude zázrak. Nic se nebude dát termínově naplánovat, protože ani dnes takřka 90 % avizovaných termínů na konci neplatí. Takže silnoproud bude muset vyčkávat na ze začátku neznámý termín, aby pak všechno mohl šít na poslední chvíli v naprosto šíleně krátkém termínu. To bude v prováděčkách panečku chyb a nedodělků. Prej todle všechno bude u veřejných zakázek od roku 2022 ještě pěkně zkoordinováno v BIM.
A dodržení všech souvisejících předpisů a požadavků dotčených orgánů (např. hasičů, hygieny, atd.) prý bude zajištěno tím, že dokumentaci zpracovává autorizovaná osoba, takže to přece bude dobře. To by mě zajímalo, proč že to teda podle úrovně mnohých dokumentací dnes nefunguje, ale s novým zákonem to začne fungovat jako mávnutím proutku?
Mám spíš obavu, že na MMR někdo hulí slušnej matroš.
PS: Mimochodem všichni ti projektanti, co sekají jen stavebka jak baťa cvičky, protože se přece nebudou drbat s prováděčkou … tak ti asi nebudou mít co žrát.
5. 4. 2025 Jan Hlavatý
No čo toto je?! Čo sa opovažujete mi posielať pred-žalobnú výzvu? Šak ani nám zákazník ešte nezaplatil, tak prečo by som mal platiť ja vám?!? Už s Vami nechcem mať nič spoločné! Tak mi pravil do telefonu architekt. Aneb Slováci se vydali do Česka projektovat; po nás potopa. Tak si zopakujeme, jak to funguje v civilizovaném světě, ju? […]
3. 2. 2025 Jan Hlavatý
BIM je mrtvý. Je to slepá cesta. Že to je slepá cesta v plné nahotě ukázala AI. Strašně krásně to popsal na LinkedIn Otakar Hobza. Zcela s ním souhlasím. BIM (minimálně do oboru elektro) dodnes nepřinesl nic, co by mělo práci ulehčit či usnadnit: software je stále nesmyslně drahý, a z hlediska potřebných funkcionalit prakticky nic neumí (např. neumí ani splnit […]
8. 1. 2025 Jan Hlavatý
Tak se nám to povolování staveb zjednodušilo. Nebo ne? Teorie Vyhláška o dokumentaci staveb oholila dokumentaci pro povolení prakticky na úroveň předchozího územního řízení, takže obsahově v ní za profese prakticky téměř nic není vyžadováno. Zjednoduší se dokumentace, takže se tím zjednoduší celý proces povolování. Ta nádherná myšlenka, že se dokumentace nahraje do portálu stavebníka, stavební […]
Webdesign © 2018 David Jindra
Vy se na to divate stale ze spatneho uhlu. V celem procesu je nutne odstranit brzdy. Na jedno auto staci jeden brzdovy pedal a v Cesku je stavebni zakon stejne jakk auto snad s 70 brzdovymi pedaly. Kazda brzda v zakone je sovinista hajici sve zajmy. Misto hledani metod jak se z toho vseho vymotat kazda brza obhajuje svoji potrebnost a cholericky veledulezitost. Maloktera vsak umi navrhnout za sebe kloudne reseni a zmenit se na plynovy pedal.
Svatá pravda! Proč tedy rovnou nevyřadit na začátku i ty stavební úřady? Tím by se to všechno ještě více urychlilo. Že to bude všechno správně bude zajištěno, projektovat to přece budou autorizované osoby. Úřednictvo stavebního úřadu pak může přijít jen na chlebíčky ke kolaudaci.
Jak to pak vypadá v praxi je vidět třeba na případu Bauhausu v Ivanovicích u Brna. Však ten taky povolovala autorizovaná osoba, konkrétně autorizovaný inspektor. Takže to je přece správně povolená stavba.
Ono to vyřazení dotčených orgánů na začátku tipuji povede k jedinému efektu. Že na konci u kolaudace brutálně naroste počet případů, kdy to dotčený orgán zamítne, protože nebude souhlasit s tím, jak se to bez něj navrhlo a postavilo. Takže OK, jedna brzda bude. Na konci. Akorát pak začne ten správnej šrumec, na koho to hodit …