Načítám...

No čo toto je?!


5. 4. 2025



No čo toto je?!
Čo sa opovažujete mi posielať pred-žalobnú výzvu?
Šak ani nám zákazník ešte nezaplatil, tak prečo by som mal platiť ja vám?!? Už s Vami nechcem mať nič spoločné!

Tak mi pravil do telefonu architekt.
Aneb Slováci se vydali do Česka projektovat; po nás potopa.
Tak si zopakujeme, jak to funguje v civilizovaném světě, ju?

O co šlo? Inu klasika.
Potřebujeme projektanta pro zdravotnictví.
Zprvu jsem na to moc nereagoval, nechtělo se mi. Následovalo naléhání. Že by problém někoho sehnat? Prej potřebujeme dokumentaci pro povolení a následně i prováděčku pro veřejnou zakázku. No a co má být obsahem toho povolení, když máme tak zmršenou vyhlášku? Něco vymyslete. Aha …

Takže tvoříte něco, co ani moc nevíte co, samozřejmě v šibeničním termínu. Samozřejmě bez podkladů, protože Vám nikdo žádné nedá. Inu taková projekční rutina. Takže v požadovaném termínu jim zachráníte prdel, dokumentaci elektronicky odevzdáte. Spolu s dokumentací pošlete i fakturu. Uběhne splatnost … a nic. Po týdnu napíšete email, že je faktura po splatnosti.
Rovněž nic. Jako když to hodíte do černé díry. Mrtví brouci.
Tak po dalším týdnu pošlete předžalobní výzvu.
A strhne se mela …

Do telefonu Vás architekt zjebe.
V emailu Vám pak vyhrožuje žalobami.
Mno …

 

Splnění díla

Nechápem ako ste si dovolili vystaviť faktúru, úlohu Ste si totiž nesplnili (…)

Dokumentaci odevzdáte v požadovaném termínu, ale najednou jste prý „úlohu nesplnili“. Ono víte, co mají všichni neplatiči společného? Že jakmile najedete na vymáhání pohledávky, tak okamžitě začne zpochybňování všeho možného. Že jste vůbec vystavili fakturu. Že jim ta faktura 6 týdnů ležela v emailu, aniž by to dosud kdokoli řešil? Nevadí. Že jim ta zpracovaná autorizovaná dokumentace už 6 týdnů ležela v emailu, aniž by ji kdokoli připomínkoval? Nevadí.

Takže kedy splní projektant svoju úlohu?
Svoji úlohu splní tehdy, pokud provede objednané dílo.
Dílo je provedeno, pokud je dokončeno a předáno (srov. § 2604 ObčZ).

Kdy je dílo dokončeno? Dokončeno je tehdy, pokud je předvedena jeho způsobilost sloužit svému účelu (srov. § 2605 odst. 1 ObčZ). Neboli pokud k požadovanému termínu zpracuji dokumentaci dle požadavků smlouvy, dle požadavků vyhlášky o dokumentaci staveb, opatřenou elektronickou autorizací, je taková dokumentace nepochybně způsobilá sloužit svému účelu.

Kdy je dílo předáno? Pokud jde o dokumentaci v elektronické podobě, tak ta je předána v okamžiku, je-li dokončena (viz předchozí odstavec), a umožní se objednateli její užití (srov. § 2632 ObčZ). Neboli, když ji objednateli pošlete. Navíc zasláním dokumentace nepochybně převedu i onu její způsobilost.

Takže sorry jako. Úloha splněna.
Bez ohledu na to, jestli to kdo chápe, či nikoli.

 

Vystavení faktury

Nechápem ako ste si dovolili vystaviť faktúru (…) nemáte ani podpísaný preberací protokol.

Předávací protokol. Pokyny k fakturaci. A jiné píčoviny.
(a když nikdo žádný protokol nepodepíše, tak se nebude fakturovat nikdy?)

Kdy má být vystavena faktura? Až někdo řekne? Až dá někdo nějaký pokyn k fakturaci? Jednou za půl doku? Podle toho, „jak se to dělá“? Nebo kdy?

Pokud není ve smlouvě uvedeno cokoli jiného, tak má být faktura vystavena k okamžiku provedení díla (srov. výše). Pro plátce DPH je to identický okamžik uskutečnění zdanitelného plnění (srov. § 20a odst. 1 ZDPH), neboť to nastává dnem převzetí díla (srov. § 21 odst. 4 písm. a) ZDPH; není to náhodou identický okamžik, jako předání díla, viz výše?).

K okamžiku uskutečnění zdanitelného plnění je plátce DPH povinen přiznat a odvést DPH. A pro finanční úřad není nic jednoduššího, než si zjistit, kdy k onomu plnění došlo, když odevzdaná autorizovaná dokumentace disponuje časovým razítkem (srov. § 13 odst. 3 písm. b) autorizačního zákona).
Nepřiznali jste k termínu DPH? Hmm, tak to máte daňový únik
Nepřiznali jste DPH ve stejném měsíci či čtvrtletí? Daňový únik

Bez dalšího neexistuje žádná povinnost mít nějaký předávací protokol. Ano, můžete si tento nesmysl nechat nacpat do objednávky, či do smlouvy. Pak budete šaškovat s předávacími protokoly. Ale pokud si nic takového vecpat nenecháte, tak se s žádnými předávacími protokoly zaobírat nemusíte. Fakturace obecně není vázána na existenci či podpis předávacího protokolu.

Faktura se vystavuje spolu s odevzdávanou dokumentací.
Už jen kvůli tomu, že se ke stejnému datu odvádí DPH. Tečka.

 

Úvěrování objednatelů

Taková česká (a nejspíš i slovenská) klasika.
Spousta objednatelů si své subdodavatele plete s bankami.

Kde kdo pak sice říká, že „to přece nevadí, že objednatel nezaplatil ve splatnosti, hlavně že někdy zaplatí …„. No, pokud mezi tím třeba nespadne do insolvence, že. Nicméně nechápu, proč bych to měl dělat?

Představte si architekta, který má třeba 5-10 subdodavatelů. A těm nezaplatí ve splatnosti, ale „až někdy“. Nejčastěji, až někdo zaplatí jemu (což je mimochodem dle Nejvyššího soudu v rozporu s dobrými mravy, viz sp. zn. 32 Cdo 2999/2008). A řekněme, že každému ze subdodavatelů má zaplatit třeba 100 tis. Takže dluží 5-10 subdodavatelům po 100 tisících, což znamená, že má u nich otevřený kontokorent ve výši 0,5 až 1 milion. Neboli namísto toho, aby si šel otevřít kontokorent do banky (což mu samozřejmě banka zadarmo nedá), tak si otevře kontokorent u svých subdodavatelů (což sází na to, že to zadarmo naopak mít bude). Taková vychcanost bych řekl.

V celé EU na to ale už roky panuje jednotný názor (srov. Směrnici 2011/7/EU: „Opožděná platba představuje porušení smlouvy … Je nezbytné změnit tento trend a od opožděných plateb odrazovat …„)

 

Takže?

Projektant elektro není od toho, aby kohokoli úvěroval.
Nezaplatíte ve splatnosti, tzn. do 30 dnů (srov. § 1963 odst. 1 písm. a) ObčZ)?
Pak očekávejte, že od mne obdržíte předžalobní výzvu a následně i EPR
Budu po Vás chtít 1200 Kč navíc (srov. § 3 NV 351/2013 Sb.).
Smiřte se s tím. A příště budete platit předem.
Anebo si budete hledat jiného projektanta.

 

Proč?

Proč takový nekompromisní přístup? Protože v době neustálého přetlaku projekčních prací je dodržování splatností ten nejjednodušší filtr, pro koho pracovat, a pro koho ne. Já termíny plním, takže od Vás očekávám to samé z hlediska splatností. Nehodláte je dodržovat? V pořádku, pak si běžte jinam. Ono je totiž víc než dost zákazníků, kteří k tomu přistupují úplně jinak. Kteří si váží toho, že projektant plní termíny, že nedělá mrtvýho brouka, když je nějaký problém, že pracuje tak, že se za jeho odevzdanou práci pak před klientem nemusejí stydět. A takoví klienti pak sami od sebe platí klidně i ve stejný den, kdy obdrželi fakturu, či do týdne po jejím obdržení. Či je o žádné splatnosti není nutno nikdy uhánět. A pro koho si myslíte, že pak bude mít projektant elektro chuť pracovat? Pro toho, kdo sám od sebe platí s předstihem, či včas, anebo pro toho, kdo na splatnosti sere?

To není moc těžká otázka …




2 komentáře: “No čo toto je?!”

  1. Jiří Novotný napsal:

    Moc díky za to, co děláš Honzo, jen doufám, že se toto dostane k co největšímu počtu čitatelů a že i ostatní projektanti budou dle tohoto postupovat. Bohužel a oba to víme, profesanti všeobecně vždy sami pasují do role podřízených ovcí, né partnera, třeba tomu architektovi. Postupuji stejně jako ty, byť je to vždy ztráta klienta, ale, kdo chce pro někoho takového dělat, že?

  2. Naprostý souhlas. Proč by mne mělo zajímat, že jim někdo nezaplatil, já mám přece smluvní vztah s někým a tam jsou jasně dány podmínky, a pokud ten někdo nedokáže dále delegovat platební návaznosti ve svých smluvních vztazích, není to můj problém. Jakékoliv přenášení této ne/platební morálky dále je děsná prasárna. To je na titulek, „Jak malý kluci půjčují těm velkým“ Já osobně počkám týden po splatnosti, pošlu jednu upomínku, pak to nechávám právníkovi. Opravdu jako OSVČ nemám čas uhánět ty lháře a zapírače a ptát se kdy se rozhodnou plnit své závazky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *



Další články

5. 4. 2025 Jan Hlavatý

No čo toto je?! Čo sa opovažujete mi posielať pred-žalobnú výzvu? Šak ani nám zákazník ešte nezaplatil, tak prečo by som mal platiť ja vám?!? Už s Vami nechcem mať nič spoločné! Tak mi pravil do telefonu architekt. Aneb Slováci se vydali do Česka projektovat; po nás potopa. Tak si zopakujeme, jak to funguje v civilizovaném světě, ju? […]


Číst více



3. 2. 2025 Jan Hlavatý

BIM je mrtvý. Je to slepá cesta. Že to je slepá cesta v plné nahotě ukázala AI. Strašně krásně to popsal na LinkedIn Otakar Hobza. Zcela s ním souhlasím. BIM (minimálně do oboru elektro) dodnes nepřinesl nic, co by mělo práci ulehčit či usnadnit: software je stále nesmyslně drahý, a z hlediska potřebných funkcionalit prakticky nic neumí (např. neumí ani splnit […]


Číst více



8. 1. 2025 Jan Hlavatý

Tak se nám to povolování staveb zjednodušilo. Nebo ne?   Teorie Vyhláška o dokumentaci staveb oholila dokumentaci pro povolení prakticky na úroveň předchozího územního řízení, takže obsahově v ní za profese prakticky téměř nic není vyžadováno. Zjednoduší se dokumentace, takže se tím zjednoduší celý proces povolování. Ta nádherná myšlenka, že se dokumentace nahraje do portálu stavebníka, stavební […]


Číst více



Webdesign © 2018 David Jindra