Načítám...

Legislativní hierarchie




Aktivně jsem v předstihu přečetl první knihu k předmětu Právní nauka, který mě čeká v prvním semestru.
KNAPP, Viktor. Teorie práva. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 1995. xvi, 247 s. ISBN 80-7179-028-1
Mimochodem velmi doporučuji všem, i nestudujícím. Je velmi poutavě napsaná a ozřejmí základní principy a fungování práva jako takového.

Nicméně mám z této knihy jeden zajímavý poznatek ohledně obecné legislativní hierarchie. Doposud jsem žil z absolvovaných školení v přesvědčení, že vyhlášky mají vyšší právní váhu jak nařízení vlády. Buďto jsem na školeních nedával pozor, anebo se to tam takto prezentovalo. To nevím. Anebo jsem si to nějak dovodil/domyslel? Těžko říci. Každopádně jsem nezaznamenal, že by se někdy říkalo, na základě čeho vlastně ta obecná legislativní hierarchie platí.
Takže jak to je?

Ona obecná legislativní hierarchie vyplývá z přímo z Ústavy.
A právě v Ústavě se i dočteme, že nařízení vlády mají vyšší právní váhu, jak vyhlášky. Když se nad tím zamyslíme, tak to ostatně i dává smysl. Nařízení vlády vydává vláda, kdežto vydávání vyhlášek spadá do působnosti ministerstev, či samosprávních celků. Které jsou podřízeny vládě. Ostatně viz KNAPP, str. 157, přičemž hierarchické pořadí právních předpisů je odshora dolů v daném pořadí:

Právní předpisy primární (zákonné)

– ústavní zákony (Ústava České republikyListina základních práv a svobod)

– mezinárodní smlouvy, jimiž je Česká Republika vázána (dle čl. 10 Ústavy); sem např. spadá Smlouva o fungování Evropské Unie, z čehož vyplývá, že unijní právo má přednost před naší legislativou (viz její čl. 288)

– zákony (dle čl. 15 Ústavy)

– zákonná opatření senátu (dle čl. 33 Ústavy)

 

Právní předpisy sekundární (podzákonné)

– nařízení vlády (dle čl. 78 Ústavy)

– vyhlášky ministerstev, správních úřadů a orgánů územní samosprávy (dle čl. 79 Ústavy)

– vyhlášky obcí (dle čl. 104 Ústavy) a Nařízení hlavního města Prahy (např. dle § 194 písm. e) zákona č. 183/2006 Sb.)

 

Ještě jedna zajímavá věta je v knize uvedena, viz KNAPP, str. 147

Norma ve svém původním, obecném významu je pravidlo stanovící, že něco má být.

Moc pěkně řečeno. To jen až zas někde bude nějaký ten projektant někde vykřikovat, jak jsou normy obecně nezávazné, a že se tedy nemusí dodržovat.

Ostatně jak už jsem psal, v tomto duchu se po mě letos snažili vozit jedni architekti, proč že jsem projekt udělal podle norem, když jsou přece normy nezávazné … protože to tak má být. (nadto ještě ve smlouvě o dílo měli napsáno, že jsem povinen postupovat i podle doporučujících ustanovení norem … a pak následně reklamovali, že jsem postupoval i podle doporučujících ustanovení norem … pitomci)




Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *



Další články

22. 9. 2023 Jan Hlavatý

Chcete vidět smutnou realitu, jak to vypadá takřka při každé realizaci? Z: zhotovitel P: projektant V: výrobce   Přezbrojení stávajícího pole rozváděče Historka stará pár měsíců … Z: „Výrobce přístrojové vložky pro přezbrojení rozváděče nám říká, že to co jste navrhnul, udělat nejde; potřebuje se sejít na místě.“ P: „Co konkrétně prosím nejde, že je potřeba se […]


Číst více



1. 9. 2023 Jan Hlavatý

Sem tam mi od začínajících projektantů přijde dotaz. Kde mám brát nějaké zákazníky? Neexistuje nějaký portál na získávání projektů pro freelancery? Rád bych začal projektovat, ale nevím, kde brát klienty. Kolik budu pro projektování potřebovat zákazníků? Nemám na to univerzální rady či odpovědi. Můžu maximálně pro inspiraci ukázat, co (ne)fungovalo mě samotnému. Když jsem v roce 2010 […]


Číst více



8. 8. 2023 Jan Hlavatý

Po čase zase další občasník exotů, tentokráte z oblasti fotovoltaik. Aneb, na jaký kokotiny projektant v praxi naráží, čí za co je neustále drbán.   Proč máte v projektu okolo fotovoltaiky ochranné pásmo sedm metrů, když na panelech není vysoké napětí? Jiní projektanti dávají metr! (protože ochranné pásmo se neodvíjí od napětí na panelech, ale od napětí v místě […]


Číst více



Webdesign © 2018 David Jindra