Načítám...

Legislativní hierarchie




Aktivně jsem v předstihu přečetl první knihu k předmětu Právní nauka, který mě čeká v prvním semestru.
KNAPP, Viktor. Teorie práva. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 1995. xvi, 247 s. ISBN 80-7179-028-1
Mimochodem velmi doporučuji všem, i nestudujícím. Je velmi poutavě napsaná a ozřejmí základní principy a fungování práva jako takového.

Nicméně mám z této knihy jeden zajímavý poznatek ohledně obecné legislativní hierarchie. Doposud jsem žil z absolvovaných školení v přesvědčení, že vyhlášky mají vyšší právní váhu jak nařízení vlády. Buďto jsem na školeních nedával pozor, anebo se to tam takto prezentovalo. To nevím. Anebo jsem si to nějak dovodil/domyslel? Těžko říci. Každopádně jsem nezaznamenal, že by se někdy říkalo, na základě čeho vlastně ta obecná legislativní hierarchie platí.
Takže jak to je?

Ona obecná legislativní hierarchie vyplývá z přímo z Ústavy.
A právě v Ústavě se i dočteme, že nařízení vlády mají vyšší právní váhu, jak vyhlášky. Když se nad tím zamyslíme, tak to ostatně i dává smysl. Nařízení vlády vydává vláda, kdežto vydávání vyhlášek spadá do působnosti ministerstev, či samosprávních celků. Které jsou podřízeny vládě. Ostatně viz KNAPP, str. 157, přičemž hierarchické pořadí právních předpisů je odshora dolů v daném pořadí:

Právní předpisy primární (zákonné)

– ústavní zákony (Ústava České republikyListina základních práv a svobod)

– mezinárodní smlouvy, jimiž je Česká Republika vázána (dle čl. 10 Ústavy); sem např. spadá Smlouva o fungování Evropské Unie, z čehož vyplývá, že unijní právo má přednost před naší legislativou (viz její čl. 288)

– zákony (dle čl. 15 Ústavy)

– zákonná opatření senátu (dle čl. 33 Ústavy)

 

Právní předpisy sekundární (podzákonné)

– nařízení vlády (dle čl. 78 Ústavy)

– vyhlášky ministerstev, správních úřadů a orgánů územní samosprávy (dle čl. 79 Ústavy)

– vyhlášky obcí (dle čl. 104 Ústavy) a Nařízení hlavního města Prahy (např. dle § 194 písm. e) zákona č. 183/2006 Sb.)

 

Ještě jedna zajímavá věta je v knize uvedena, viz KNAPP, str. 147

Norma ve svém původním, obecném významu je pravidlo stanovící, že něco má být.

Moc pěkně řečeno. To jen až zas někde bude nějaký ten projektant někde vykřikovat, jak jsou normy obecně nezávazné, a že se tedy nemusí dodržovat.

Ostatně jak už jsem psal, v tomto duchu se po mě letos snažili vozit jedni architekti, proč že jsem projekt udělal podle norem, když jsou přece normy nezávazné … protože to tak má být. (nadto ještě ve smlouvě o dílo měli napsáno, že jsem povinen postupovat i podle doporučujících ustanovení norem … a pak následně reklamovali, že jsem postupoval i podle doporučujících ustanovení norem … pitomci)




Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *



Další články

16. 2. 2024 Jan Hlavatý

Pokud jste se v posledním čtvrt až půl roce snažili napsat nějaký komentář k příspěvkům zde na blogu, tak se patrně ztratil. Náhodou se zjistilo, že odeslané komentáře mizí neznámo kde. Poslední co prošel byl někdy v říjnu, minimálně od té doby komentáře vůbec nedorazí. Ani testovací, žádné. Usilovně se snažím sehnat nějakého ajťáka, co by měl volný […]


Číst více



12. 2. 2024 Jan Hlavatý

Máme tady po čase zase velmi oblíbené téma. Bylo nebylo, všude se po školeních bouřlivě vždycky hlásalo, jak „projektant odpovídá!„; pomalu vždy, všude, a za všechno! Jak to je ve skutečnosti asi všichni tušíme. Hromady poptávek ala „projektant nám tady něco zprasil, potřebujeme to po něm opravit„. Jakto? Vždyť přece projektant odpovídá, ne? Tak proč to po […]


Číst více



10. 2. 2024 Jan Hlavatý

Možná někdy v roce 2003 jsem špekuloval nad prvním foťákem. Postupně to pak bylo několik různých „krabiček od mýdla“ v pidisenzorem, takže kvalita všelijaká, resp. spíše nijaká, až tragická. Jak jsem pak odešel v roce 2010 na volnou nohu, tak při různých prohlídkách staveb s nimi začal být zásadní problém v tom, že kolikrát na těch fotkách pak nebylo nic vidět. Rozmazané, […]


Číst více



Webdesign © 2018 David Jindra