Načítám...

Legislativní hierarchie




Aktivně jsem v předstihu přečetl první knihu k předmětu Právní nauka, který mě čeká v prvním semestru.
KNAPP, Viktor. Teorie práva. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 1995. xvi, 247 s. ISBN 80-7179-028-1
Mimochodem velmi doporučuji všem, i nestudujícím. Je velmi poutavě napsaná a ozřejmí základní principy a fungování práva jako takového.

Nicméně mám z této knihy jeden zajímavý poznatek ohledně obecné legislativní hierarchie. Doposud jsem žil z absolvovaných školení v přesvědčení, že vyhlášky mají vyšší právní váhu jak nařízení vlády. Buďto jsem na školeních nedával pozor, anebo se to tam takto prezentovalo. To nevím. Anebo jsem si to nějak dovodil/domyslel? Těžko říci. Každopádně jsem nezaznamenal, že by se někdy říkalo, na základě čeho vlastně ta obecná legislativní hierarchie platí.
Takže jak to je?

Ona obecná legislativní hierarchie vyplývá z přímo z Ústavy.
A právě v Ústavě se i dočteme, že nařízení vlády mají vyšší právní váhu, jak vyhlášky. Když se nad tím zamyslíme, tak to ostatně i dává smysl. Nařízení vlády vydává vláda, kdežto vydávání vyhlášek spadá do působnosti ministerstev, či samosprávních celků. Které jsou podřízeny vládě. Ostatně viz KNAPP, str. 157, přičemž hierarchické pořadí právních předpisů je odshora dolů v daném pořadí:

Právní předpisy primární (zákonné)

– ústavní zákony

– mezinárodní smlouvy, jimiž je Česká Republika vázána (viz čl. 10 Ústavy); sem např. spadá Smlouva o fungování Evropské Unie, z čehož vyplývá, že unijní právo má přednost před naší legislativou (viz její čl. 288)

– zákony

– zákonná opatření senátu (viz čl. 33 Ústavy)

 

Právní předpisy sekundární (podzákonné)

– nařízení vlády (viz čl. 78 Ústavy)

– právní předpisy, vydávané ministerstvy, jinými samosprávními orgány a orgány územní samosprávy (viz čl. 79, odst. 3 Ústavy), či vyhlášky zastupitelstev územních samosprávních celků (viz čl. 104, odst. 3 Ústavy)

 

Ještě jedna zajímavá věta je v knize uvedena, viz KNAPP, str. 147

Norma ve svém původním, obecném významu je pravidlo stanovící, že něco má být.

Moc pěkně řečeno. To jen až zas někde bude nějaký ten projektant někde vykřikovat, jak jsou normy obecně nezávazné, a že se tedy nemusí dodržovat.

Ostatně jak už jsem psal, v tomto duchu se po mě letos snažili vozit jedni architekti, proč že jsem projekt udělal podle norem, když jsou přece normy nezávazné … protože to tak má být. (nadto ještě ve smlouvě o dílo měli napsáno, že jsem povinen postupovat i podle doporučujících ustanovení norem … a pak následně reklamovali, že jsem postupoval i podle doporučujících ustanovení norem … pitomci)




Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

one × three =



Další články

13. 5. 2022 Jan Hlavatý

Od 1. 7. 2022 nabývá účinnosti nový zákon o VTZ. Od 1. 7. 2022 začínají platit i nové legislativní požadavky na projektanty elektro. Od 1. 7. 2022 se budou požadavky na projektanty dělit podle toho, jak se dělí jednotlivé oblasti technických zařízení, následovně: zařízení v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí (tzv. vyhrazená technická zařízení […]


Číst více



27. 3. 2022 Jan Hlavatý

„Jakto, že v projektu nemáte všechny světelné obvody přes chrániče?!„. pravil telefonicky výrobce rozváděčů na jednom mém projektu. „A proč by podle Vás měly být v občanské výstavbě světelné vývody přes chrániče?„, podivil jsem se, lehce pobaven potenciálem dalšího nesmyslu do sbírky. „Protože náš revizák to tak po nás vždycky chce!“ A bylo vymalováno. Jak […]


Číst více



15. 3. 2022 Jan Hlavatý

Jedním slovem? Těžko.   Představa, že zapnu kameru, stoupnu si před ni, a vysypu co mám na srdci, a je hotovo … je mírně řečeno dost utopická. Nebo aspoň já to tak neumím. Když jsme na přelomu 2020/2021 začali společně s LPE s.r.o. dělat videopřednášky, bylo to dost pod tlakem. Každý měsíc jeden termín, do […]


Číst více



Webdesign © 2018 David Jindra