Načítám...

Legislativní hierarchie




Aktivně jsem v předstihu přečetl první knihu k předmětu Právní nauka, který mě čeká v prvním semestru.
KNAPP, Viktor. Teorie práva. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 1995. xvi, 247 s. ISBN 80-7179-028-1
Mimochodem velmi doporučuji všem, i nestudujícím. Je velmi poutavě napsaná a ozřejmí základní principy a fungování práva jako takového.

Nicméně mám z této knihy jeden zajímavý poznatek ohledně obecné legislativní hierarchie. Doposud jsem žil z absolvovaných školení v přesvědčení, že vyhlášky mají vyšší právní váhu jak nařízení vlády. Buďto jsem na školeních nedával pozor, anebo se to tam takto prezentovalo. To nevím. Anebo jsem si to nějak dovodil/domyslel? Těžko říci. Každopádně jsem nezaznamenal, že by se někdy říkalo, na základě čeho vlastně ta obecná legislativní hierarchie platí.
Takže jak to je?

Ona obecná legislativní hierarchie vyplývá z přímo z Ústavy.
A právě v Ústavě se i dočteme, že nařízení vlády mají vyšší právní váhu, jak vyhlášky. Když se nad tím zamyslíme, tak to ostatně i dává smysl. Nařízení vlády vydává vláda, kdežto vydávání vyhlášek spadá do působnosti ministerstev, či samosprávních celků. Které jsou podřízeny vládě. Ostatně viz KNAPP, str. 157, přičemž hierarchické pořadí právních předpisů je odshora dolů v daném pořadí:

Právní předpisy primární (zákonné)

– ústavní zákony

– mezinárodní smlouvy, jimiž je Česká Republika vázána (viz čl. 10 Ústavy); sem např. spadá Smlouva o fungování Evropské Unie, z čehož vyplývá, že unijní právo má přednost před naší legislativou (viz její čl. 288)

– zákony

– zákonná opatření senátu (viz čl. 33 Ústavy)

 

Právní předpisy sekundární (podzákonné)

– nařízení vlády (viz čl. 78 Ústavy)

– právní předpisy, vydávané ministerstvy, jinými samosprávními orgány a orgány územní samosprávy (viz čl. 79, odst. 3 Ústavy), či vyhlášky zastupitelstev územních samosprávních celků (viz čl. 104, odst. 3 Ústavy)

 

Ještě jedna zajímavá věta je v knize uvedena, viz KNAPP, str. 147

Norma ve svém původním, obecném významu je pravidlo stanovící, že něco má být.

Moc pěkně řečeno. To jen až zas někde bude nějaký ten projektant někde vykřikovat, jak jsou normy obecně nezávazné, a že se tedy nemusí dodržovat.

Ostatně jak už jsem psal, v tomto duchu se po mě letos snažili vozit jedni architekti, proč že jsem projekt udělal podle norem, když jsou přece normy nezávazné … protože to tak má být. (nadto ještě ve smlouvě o dílo měli napsáno, že jsem povinen postupovat i podle doporučujících ustanovení norem … a pak následně reklamovali, že jsem postupoval i podle doporučujících ustanovení norem … pitomci)




Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

13 − nine =



Další články

27. 6. 2020 Jan Hlavatý

Vzpomínáte si na jedno stavebko cca před třemi lety? Letos došlo na prováděčku. A jelikož stavebko bylo udělané v DDS-CAD, řekl jsem si, že stojí za to v DDS-CAD i zkusit dodělat. Sice se stavba projektovala klasicky ve 2D, a kreslit to v BIM po mě nikdo nechtěl, ale proč to nevyzkoušet? Jednak si člověk […]


Číst více



1. 6. 2020 Jan Hlavatý

Dnešního dne, před deseti lety, jsem se pustil na volnou nohu. Následovalo období provázené růstem i propady, vzestupy i pády, úspěchy i neúspěchy, doprovázené časy příjemnými i nepříjemnými. Naučil jsem se u toho ale spoustu věcí, které bych jinde těžko získal. Tady je pár postřehů z cesty …   Co jsem se naučil o tom, […]


Číst více



7. 5. 2020 Jan Hlavatý

Za dva měsíce skončí platnost ČSN 33 2000-4-41 ed. 2 Změna Z2, podle které se člení prostory z hlediska působení vnějších vlivů na normální / nebezpečné / zvlášť nebezpečné. Od středy 8. 7. 2020 žádné takové členění nebude existovat. Fakticky tedy nutně přestanou existovat i vyhrazená zařízení třídy I. skupina B, neboť nebude existovat žádný […]


Číst více



Webdesign © 2018 David Jindra