Načítám...

Legislativní hierarchie



Aktivně jsem v předstihu přečetl první knihu k předmětu Právní nauka, který mě čeká v prvním semestru.
KNAPP, Viktor. Teorie práva. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 1995. xvi, 247 s. ISBN 80-7179-028-1
Mimochodem velmi doporučuji všem, i nestudujícím. Je velmi poutavě napsaná a ozřejmí základní principy a fungování práva jako takového.

Nicméně mám z této knihy jeden zajímavý poznatek ohledně obecné legislativní hierarchie. Doposud jsem žil z absolvovaných školení v přesvědčení, že vyhlášky mají vyšší právní váhu jak nařízení vlády. Buďto jsem na školeních nedával pozor, anebo se to tam takto prezentovalo. To nevím. Anebo jsem si to nějak dovodil/domyslel? Těžko říci. Každopádně jsem nezaznamenal, že by se někdy říkalo, na základě čeho vlastně ta obecná legislativní hierarchie platí.
Takže jak to je?

Ona obecná legislativní hierarchie vyplývá z přímo z Ústavy.
A právě v Ústavě se i dočteme, že nařízení vlády mají vyšší právní váhu, jak vyhlášky. Když se nad tím zamyslíme, tak to ostatně i dává smysl. Nařízení vlády vydává vláda, kdežto vydávání vyhlášek spadá do působnosti ministerstev, či samosprávních celků. Které jsou podřízeny vládě. Ostatně viz KNAPP, str. 157, přičemž hierarchické pořadí právních předpisů je odshora dolů v daném pořadí:

Právní předpisy primární (zákonné)

– ústavní zákony

– mezinárodní smlouvy, jimiž je Česká Republika vázána (viz čl. 10 Ústavy); sem např. spadá Smlouva o fungování Evropské Unie, z čehož vyplývá, že unijní právo má přednost před naší legislativou (viz její čl. 288)

– zákony

– zákonná opatření senátu (viz čl. 33 Ústavy)

 

Právní předpisy sekundární (podzákonné)

– nařízení vlády (viz čl. 78 Ústavy)

– právní předpisy, vydávané ministerstvy, jinými samosprávními orgány a orgány územní samosprávy (viz čl. 79, odst. 3 Ústavy), či vyhlášky zastupitelstev územních samosprávních celků (viz čl. 104, odst. 3 Ústavy)

 

Ještě jedna zajímavá věta je v knize uvedena, viz KNAPP, str. 147

Norma ve svém původním, obecném významu je pravidlo stanovící, že něco má být.

Moc pěkně řečeno. To jen až zas někde bude nějaký ten projektant někde vykřikovat, jak jsou normy obecně nezávazné, a že se tedy nemusí dodržovat.

Ostatně jak už jsem psal, v tomto duchu se po mě letos snažili vozit jedni architekti, proč že jsem projekt udělal podle norem, když jsou přece normy nezávazné … protože to tak má být. (nadto ještě ve smlouvě o dílo měli napsáno, že jsem povinen postupovat i podle doporučujících ustanovení norem … a pak následně reklamovali, že jsem postupoval i podle doporučujících ustanovení norem … pitomci)




Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

four × 4 =



Další články

10. 3. 2020 Jan Hlavatý

Projektant odpovídá! Na revizi se musí podepsat projektant! Za vše zcela jednoznačně odpovídá projektant! Takovými výkřiky se praxe jen hemží. Ale první otázka, která mě u toho vždycky napadne je … který projektant? Ten, který dělal dokumentaci k územnímu řízení? Nebo ten, který dělal dokumentaci ke stavebnímu povolení? Či ten, který dělal zadávací dokumentaci veřejné […]


Číst více



19. 2. 2020 Jan Hlavatý

Koukám, že jsem už rok a půl nenapsal nic o cenách. Pojďme to napravit. Opakovaně se v posledních příspěvcích vracím k tomu, že při projektování používám procesy a měření času. Vracím se k tomu pořád proto, že to dává velmi zajímavé výsledky. A nyní bych chtěl ukázat další z nich.   Ve svém prvním příspěvku […]


Číst více



2. 2. 2020 Jan Hlavatý

Elektromobilita hýbe současným světem, o tom žádná. Nicméně začne pomalu hýbat i světem projekčním. To proto, že začne být projektování nabíjecích stanic, či přípravy pro ně, povinné. Všechny stavby, u kterých bude podáno stavební povolení po 21. 3. 2021, budou mít totiž stanoveny minimální povinné požadavky z hlediska elektromobility. Měkčí požadavky jsou na neobytné budovy: […]


Číst více



Webdesign © 2018 David Jindra