Načítám...

Rok 2020




Že byl rok 2020 jiný asi nemusíme pitvat.
Vyzdvihnu spíš, v čem byl skvělý, kam posunul mnohé hranice:

  • to co do letoška “nešlo”, se ukazuje, že najednou nějak jde; říkám to pořád, že “nejde” se vždy dělí na “nechce se” a/nebo “neumíme
  • velmi stoupla ochota zákazníků spolupracovat na dálku; je zajímavé sledovat, co všechno najednou jde, co dříve “nešlo”
  • v celé nahotě se ukázalo, že není až tak nezbytné jezdit někam stovky kilometrů na mnohá PPČ jednání; najednou to jde pěkně online
  • pro absenci přednášení jsem byl doveden k tvorbě vzdělávacích videí, což mě před tím ani nenapadlo dělat; teď mi naopak dávají velmi velký smysl

 

Letošní rok byl pro mě také rok výroční.
Tak jsem si říkal pojmout i letošní rekapitulaci trochu bilančně.
Pro inspiraci, jak může takové projektování vypadat.
Já třeba za poslední 3 roky dělal tohle:

Je to graf sestavený na základě odměřeného času, čili představuje co jsem dělal jakou dobu. Není v tom přednášení, a nejsou v tom veškeré činnosti okolo Generátoru technických zpráv. Je to koláč spíše o mě jako o projektantovi.

 

Předloni jsem ukazoval graf, z čeho všeho se skládá vlastní projektování. Tehdy vycházel z dat, nasbíraných za jen za půl roku (byť intenzivního) projektování. Ten samý graf, aktuálně na základě cca 2000 odměřených hodin:

Co mě osobně překvapilo, jak je tento graf stále velmi podobný tomu, co jsem ukázal předloni. Pouze projektování se lehce smrsklo z tehdejších 59 % na současných 51 % času. Současný graf je očištěný tak, aby šlo opravdu jen o projektování; nezahrnuje nabídky, které nevyšly, nezahrnuje konzultace, poradenství, kontroly dokumentací, atd.; je to čistě o mé práci projektanta. Odměřených 2000 hodin je v průměru 166,6 hodin měsíčně, z čehož pak:

  • 3 % času spolklo osvětlení (cca 60 hodin); osvětlení v 99 % případů nepočítám, buďto si jej zajišťují architekti, anebo osvětlení počítá někdo externě; i tak zabijete více jak týden v roce tím, že kolem toho musíte psát emaily a telefonovat, zkontrolovat co ze světlařů vypadlo (neb mívají chyb ve výpočtech poměrně hodně), a nakonec výsledek musíte i zapracovat do dokumentace (učesat XREFy svítidel, učesat protokol o výpočtech, atd.)
  • 4 % času (cca 80 hodin) se v průměru ztratí tím, než se zakázky vůbec získají (více jak 2 týdny v roce)
  • 5 % času (cca 100 hodin) ztracených vykazováním (dělám sám) a rozpočtováním (zadávám externě); je v tom nejen samotné vykazování, což proběhne z větší části automatizovaně, ale taky připravit podklady rozpočtáři, pak to zkontrolovat, učesat, atd. (skoro 3 týdny v roce)
  • 6 % času (cca 120 hodin) ztracených přípravou a finalizací dokumentů: připravit a učesat XREFy, připravit rozvržení výkresů, vyplnit rozpisky, vyexportovat vše do PDF, ořezat a pospojovat PDF, někdy do výsledných PDF nasázet rozpisky objednatele, atd. (takřka 3 týdny v roce)
  • 8 % odborných činnosti (cca 160 hodin): koncepce a návrhy řešení, probírání se legislativou a normami, kontroly, atd. (celý 1 měsíc v roce)
  • 9 % kompletace a odevzdávání dokumentací (cca 180 hodin); aneb tisky (přičemž formáty A4 tisknu sám, větší formáty pak externě), skládání, razítkování, složkování, balení, odevzdávání, atd. (celý 1 měsíc v roce)
  • 14 % pomocných činností (cca 280 hodin): emaily, telefonáty, probírání se podklady, schůzky a prohlídky, atd. (neboli skoro dva měsíce v roce neproduktivních činností)
  • aneb 6 měsíců v roce skutečně projektujete, a dalších 6 měsíců kolem toho děláte všechny ty serepetičky kolem

A co z toho všeho plyne? Třeba to, že pokud by se Vám podařilo na někoho delegovat například přípravu a finalizaci dokumentů + činnosti okolo výpočtů osvětlení + činnosti okolo výkazů a rozpočtů + kompletaci a odevzdávání, tak rázem získáte až 460 hodin k dobru; což je více jak 1/5 celkového času. Pokud nicméně na volné noze přemýšlíte o nějakém delegování práce, či o škálování spolupráce, tak nejprve vřele doporučuji tuto přednášku.

No a taky je dobré na tento graf myslet při počítání cenových nabídek; pokud se při oceňování projekčních prací zaměřujete zejména na to, kolik Vám projektování zabere času, tak u toho myslete taky na to, že k vlastnímu projektování je na pozadí ještě takřka jednou tolik doprovodných činností. Protože pokud je neoceníte, tak je budete dělat zadarmo …

S tím vším ostatně souvisí i to, kolik stojí poptávky? Poptávky? Ty přece nestojí nic, vždyť chodí samy. To ano, ony mohou chodit i samy. Ale pokud se jakoukoli poptávkou začnete zabývat, tak Vám zabere nějaký čas. Projít podklady, zamyslet se nad rozsahem, srovnat poptávku s minulými projekty, sestavit cenu, udělat nabídku. Letos jsem ukazoval aktuální hodinové sazby ČKA/ČKAIT. No a když promítnete čas věnovaný poptávkám do nejnižší hodinové sazby pro pomocné práce … dostanete cenu, kolik Vás poptávky stojí. Mě třeba na základě 131 odměřených poptávek vychází, že každá z nich průměrně stála 520,- Kč; ať byla úspěšná, či nikoli. Každá poptávka, které se věnuji, v průměru stojí v dnešních cenách pětistovku. Ale však přece poptávky nic nestojí, ne? Nestojí, akorát že při sto poptávkách ročně udělají v nákladech 52 tisíc …

 

Získal jsem letos i jednu novou, velmi zajímavou zkušenost. Začnou Vám takhle opakovaně volat uchazeči veřejných zakázek s dotazy na zadávací dokumentace. Prej jestli můžu poskytnout i DWG, když jsem autorem oněch zadávacích dokumentací z března letošního roku? Začalo mi to vrtat v hlavě, protože jsem v březnu žádné uváděné zadávací dokumentace nedělal. Jediné, co jsem na dané stavby dělal, byly stavební povolení před třemi lety …

… rozuzlení? Někdo (dle telefonního čísla vedou stopy sem) bez mého vědomí vzal má stavební povolení z roku 2017, v PDF přepsal rozpisky ze “stavebního povolení” na “dokumentaci pro provádění stavby”, čímž z těch dokumentací “vyrobil” zadávací dokumentace veřejných zakázek. Rozdílné požadavky na obsah? Na to sere pes. V PDF se měnily texty ohledně řešení, probíhaly zásahy ve výkresové části, a k tomu jsem všude zůstal uvedený jako autor. Čili ne že by někdo obšlehl mou dokumentaci, a vydal ji za svou (což už se mi historicky několikrát stalo). Tady to borci dotáhli ještě dál; vzali mé dokumentace, poměnili jejich obsah, a mě nechali jako autora (aneb vojeb2 ). Takže proto mi volali uchazeči; protože měli v ruce “mé” dokumentace … které jsem nedělal.

 

No ale co dalšího se v uplynulém roce podařilo?

 

Chtěl jsem si letos nadělit i 1. dan v Aikidu.
Nicméně člověk míní, Covid-19 mění; zkoušky se nekonaly.
Asi se nemůže pořád ve všem jen dařit.

 

Guten Rutsch!




Jeden komentář: “Rok 2020”

  1. Luboš Ryčl napsal:

    Parádní počtení jako vždy, děkuji. Držím palce, ať se tento rok povede 1. dan!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

seventeen + fourteen =



Další články

30. 7. 2021 Jan Hlavatý

Ve sbírce zákonů byl tento týden publikován nový stavební zákon, a k němu zákon, měnící ostatní související předpisy. Pár postřehů v bodech, co nás od 1. 7. 2023 výhledově čeká za změny: Mnozí to sice ze stávajícího stavebního zákona stále nechápou (viz § 134 odst. 2 + § 158 odst. 1), nicméně v novém stavebním […]


Číst více



16. 7. 2021 Jan Hlavatý

Recyklace článku z února 2020 s doplněním a aktualizacemi.   Elektromobilita hýbe současným světem, o tom žádná. Nicméně začne pomalu hýbat i světem projekčním. To proto, že začne být projektování nabíjecích stanic, či přípravy pro ně, povinné. Všechny stavby, u kterých bude podáno stavební povolení po 21. 3. 2021, budou mít totiž stanoveny minimální povinné […]


Číst více



25. 6. 2021 Jan Hlavatý

Že jsou distribuční společnosti státem ve státě je obecně známá věc. Dělají si prakticky co chtějí, pokud není po jejich, tak smůla. Často pravá ruka neví, co dělá levá. Často pravá ruka má jiné požadavky, než ruka levá. Jeden technik posuzující dokumentace požaduje vybrané údaje vypsané v technické zprávě, protože výkresy ho nezajímají. Jiný technik […]


Číst více



Webdesign © 2018 David Jindra