Načítám...

Rok 2020




Že byl rok 2020 jiný asi nemusíme pitvat.
Vyzdvihnu spíš, v čem byl skvělý, kam posunul mnohé hranice:

  • to co do letoška „nešlo“, se ukazuje, že najednou nějak jde; říkám to pořád, že „nejde“ se vždy dělí na „nechce se“ a/nebo „neumíme
  • velmi stoupla ochota zákazníků spolupracovat na dálku; je zajímavé sledovat, co všechno najednou jde, co dříve „nešlo“
  • v celé nahotě se ukázalo, že není až tak nezbytné jezdit někam stovky kilometrů na mnohá PPČ jednání; najednou to jde pěkně online
  • pro absenci přednášení jsem byl doveden k tvorbě vzdělávacích videí, což mě před tím ani nenapadlo dělat; teď mi naopak dávají velmi velký smysl

 

Letošní rok byl pro mě také rok výroční.
Tak jsem si říkal pojmout i letošní rekapitulaci trochu bilančně.
Pro inspiraci, jak může takové projektování vypadat.
Já třeba za poslední 3 roky dělal tohle:

Je to graf sestavený na základě odměřeného času, čili představuje co jsem dělal jakou dobu. Není v tom přednášení, a nejsou v tom veškeré činnosti okolo Generátoru technických zpráv. Je to koláč spíše o mě jako o projektantovi.

 

Předloni jsem ukazoval graf, z čeho všeho se skládá vlastní projektování. Tehdy vycházel z dat, nasbíraných za jen za půl roku (byť intenzivního) projektování. Ten samý graf, aktuálně na základě cca 2000 odměřených hodin:

Co mě osobně překvapilo, jak je tento graf stále velmi podobný tomu, co jsem ukázal předloni. Pouze projektování se lehce smrsklo z tehdejších 59 % na současných 51 % času. Současný graf je očištěný tak, aby šlo opravdu jen o projektování; nezahrnuje nabídky, které nevyšly, nezahrnuje konzultace, poradenství, kontroly dokumentací, atd.; je to čistě o mé práci projektanta. Odměřených 2000 hodin je v průměru 166,6 hodin měsíčně, z čehož pak:

  • 3 % času spolklo osvětlení (cca 60 hodin); osvětlení v 99 % případů nepočítám, buďto si jej zajišťují architekti, anebo osvětlení počítá někdo externě; i tak zabijete více jak týden v roce tím, že kolem toho musíte psát emaily a telefonovat, zkontrolovat co ze světlařů vypadlo (neb mívají chyb ve výpočtech poměrně hodně), a nakonec výsledek musíte i zapracovat do dokumentace (učesat XREFy svítidel, učesat protokol o výpočtech, atd.)
  • 4 % času (cca 80 hodin) se v průměru ztratí tím, než se zakázky vůbec získají (více jak 2 týdny v roce)
  • 5 % času (cca 100 hodin) ztracených vykazováním (dělám sám) a rozpočtováním (zadávám externě); je v tom nejen samotné vykazování, což proběhne z větší části automatizovaně, ale taky připravit podklady rozpočtáři, pak to zkontrolovat, učesat, atd. (skoro 3 týdny v roce)
  • 6 % času (cca 120 hodin) ztracených přípravou a finalizací dokumentů: připravit a učesat XREFy, připravit rozvržení výkresů, vyplnit rozpisky, vyexportovat vše do PDF, ořezat a pospojovat PDF, někdy do výsledných PDF nasázet rozpisky objednatele, atd. (takřka 3 týdny v roce)
  • 8 % odborných činnosti (cca 160 hodin): koncepce a návrhy řešení, probírání se legislativou a normami, kontroly, atd. (celý 1 měsíc v roce)
  • 9 % kompletace a odevzdávání dokumentací (cca 180 hodin); aneb tisky (přičemž formáty A4 tisknu sám, větší formáty pak externě), skládání, razítkování, složkování, balení, odevzdávání, atd. (celý 1 měsíc v roce)
  • 14 % pomocných činností (cca 280 hodin): emaily, telefonáty, probírání se podklady, schůzky a prohlídky, atd. (neboli skoro dva měsíce v roce neproduktivních činností)
  • aneb 6 měsíců v roce skutečně projektujete, a dalších 6 měsíců kolem toho děláte všechny ty serepetičky kolem

A co z toho všeho plyne? Třeba to, že pokud by se Vám podařilo na někoho delegovat například přípravu a finalizaci dokumentů + činnosti okolo výpočtů osvětlení + činnosti okolo výkazů a rozpočtů + kompletaci a odevzdávání, tak rázem získáte až 460 hodin k dobru; což je více jak 1/5 celkového času. Pokud nicméně na volné noze přemýšlíte o nějakém delegování práce, či o škálování spolupráce, tak nejprve vřele doporučuji tuto přednášku.

No a taky je dobré na tento graf myslet při počítání cenových nabídek; pokud se při oceňování projekčních prací zaměřujete zejména na to, kolik Vám projektování zabere času, tak u toho myslete taky na to, že k vlastnímu projektování je na pozadí ještě takřka jednou tolik doprovodných činností. Protože pokud je neoceníte, tak je budete dělat zadarmo …

S tím vším ostatně souvisí i to, kolik stojí poptávky? Poptávky? Ty přece nestojí nic, vždyť chodí samy. To ano, ony mohou chodit i samy. Ale pokud se jakoukoli poptávkou začnete zabývat, tak Vám zabere nějaký čas. Projít podklady, zamyslet se nad rozsahem, srovnat poptávku s minulými projekty, sestavit cenu, udělat nabídku. Letos jsem ukazoval aktuální hodinové sazby ČKA/ČKAIT. No a když promítnete čas věnovaný poptávkám do nejnižší hodinové sazby pro pomocné práce … dostanete cenu, kolik Vás poptávky stojí. Mě třeba na základě 131 odměřených poptávek vychází, že každá z nich průměrně stála 520,- Kč; ať byla úspěšná, či nikoli. Každá poptávka, které se věnuji, v průměru stojí v dnešních cenách pětistovku. Ale však přece poptávky nic nestojí, ne? Nestojí, akorát že při sto poptávkách ročně udělají v nákladech 52 tisíc …

 

Získal jsem letos i jednu novou, velmi zajímavou zkušenost. Začnou Vám takhle opakovaně volat uchazeči veřejných zakázek s dotazy na zadávací dokumentace. Prej jestli můžu poskytnout i DWG, když jsem autorem oněch zadávacích dokumentací z března letošního roku? Začalo mi to vrtat v hlavě, protože jsem v březnu žádné uváděné zadávací dokumentace nedělal. Jediné, co jsem na dané stavby dělal, byly stavební povolení před třemi lety …

… rozuzlení? Někdo (dle telefonního čísla vedou stopy sem) bez mého vědomí vzal má stavební povolení z roku 2017, v PDF přepsal rozpisky ze „stavebního povolení“ na „dokumentaci pro provádění stavby“, čímž z těch dokumentací „vyrobil“ zadávací dokumentace veřejných zakázek. Rozdílné požadavky na obsah? Na to sere pes. V PDF se měnily texty ohledně řešení, probíhaly zásahy ve výkresové části, a k tomu jsem všude zůstal uvedený jako autor. Čili ne že by někdo obšlehl mou dokumentaci, a vydal ji za svou (což už se mi historicky několikrát stalo). Tady to borci dotáhli ještě dál; vzali mé dokumentace, poměnili jejich obsah, a mě nechali jako autora (aneb vojeb2 ). Takže proto mi volali uchazeči; protože měli v ruce „mé“ dokumentace … které jsem nedělal.

 

No ale co dalšího se v uplynulém roce podařilo?

 

Chtěl jsem si letos nadělit i 1. dan v Aikidu.
Nicméně člověk míní, Covid-19 mění; zkoušky se nekonaly.
Asi se nemůže pořád ve všem jen dařit.

 

Guten Rutsch!




Jeden komentář: “Rok 2020”

  1. Luboš Ryčl napsal:

    Parádní počtení jako vždy, děkuji. Držím palce, ať se tento rok povede 1. dan!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

seventeen + twenty =



Další články

10. 10. 2021 Jan Hlavatý

Jsme na prahu zásadních změn. Tedy alespoň v oblasti projektování. A tak o tom všem přemýšlím, kam to vlastně celé povede? Zkusím se zasnít, a za pár let jsem sám zvědav, na kolik jsem se ve svých předpovědích trefil, anebo zmýlil.   Kdo bude oprávněn projektovat elektro? Letos vyšel, a v půli roku 2022 nabude […]


Číst více



15. 9. 2021 Jan Hlavatý

Přišla poptávka. Prej je potřeba udělat v předstihu prováděčku uzemnění. Stavba potřebuje začít s realizací zemních prací. Honem honem, šup šup. Součástí poptávky zase klasická sračka v podobě výkresu hromosvodu ze stavebního povolení. Proč se takové nesmysly furt objevují, je mi záhadou. Co na tom, že vyhláška o dokumentaci staveb ve stavebním povolení žádný takový […]


Číst více



15. 8. 2021 Jan Hlavatý

Dlouho tu nebyl „Karel“. První i druhý díl se dle ohlasů líbil, tak tady máte další nášup!   „Karel“ poptává projekční služby: Objednatel předá na žádost Zhotovitele a na základě písemného protokolu podepsaného oběma Stranami (…) veškeré relevantní dokumenty, které jsou (…) nezbytné pro plnění Objednávky Zhotovitelem a/nebo provádění Služeb. (aneb o podklady u nás […]


Číst více



Webdesign © 2018 David Jindra