1. 4. 2024
Všude možně se píše, že zvuk je půlka videa.
Přijít ale na to, jak ten dobrý zvuk udělat, mi trvalo asi tři roky.
Když se před lety s Covidem rozjely online přednášky, bylo to dost nevalné. V online prostoru jste koukali na jakýsi zazrněný obraz, kde kolikrát přednášející nebyl ani vidět, jako když si třeba inteligentně sedl proti oknu, zvuk jak z popelnice, kdy půlka věcí nebyla rozumět, to celé ještě dokořeněné šíleně nízkou hlasitostí, občasným prsknutím či mlaskáním do mikrofonu, apod.
Takhle ne. Takhle to dělat nechci.
No jo, jenže jak to dělat, aby to bylo lepší?
Prvním základem je určitě nějaký lepší mikrofon. Pár jsem jich už vyzkoušel, takže nějakou představu mám. Velkomembránový, puškový, klopový, k tomu různé způsoby záznamu. Některé kombinace byly lepší, s některými jsem se ale i zapotil, aby se pak přednáška dala vůbec poslouchat. Samozřejmě jsem to všechno zjišťoval jak jinak, než metodou pokus omyl.
Každopádně i když se použije dobrý mikrofon, tak jeho výstup nemusí být ještě úplně použitelný. Minimálně z toho důvodu, že to nejspíš bude hodně potichu. Můžete se to sice pokusit nahrát nahlas, ale to pak s největší pravděpodobností neuhlídáte limitaci. Leda byste měli něco, co umí plovoucí 32bitový záznam, což už jsou ale spíš profi XLR rekordéry; tak vysoko jsem se ale nepouštěl.
Spolu s jedním s pořízených mikrofonů jsem dostal i licenci k programu iZotope RX 7 Elements. Což mi nic neříkalo, nicméně jedná se o profi průmyslový nástroj pro práci se zvukem. Jelikož šlo o základní verzi, tak to ale zas tak moc věcí neumělo. Něco málo jsem v tom tedy šolichal, ale pořád to nějak nebylo ono. Jelikož mi to ale přišlo dobré, tak jsem si 2021 koupil iZotope Music Production Suite, což už bylo jiné kafe. Samozřejmě jsem s tím neuměl skoro nic dělat.
Jeden z prvních problémů, se kterým jsem od začátku bojoval bylo, jak ukočírovat plus-mínus stejnou hlasitost napříč různými přednáškami? Protože pokaždé je to nahrané trochu jinak, a jen prosté zesílení nestačí. Teprve až někdy loni jsem narazil na to, že existuje cosi jako „Loudness Delivery Standards„. Do té doby jsem v tom těžce tápal. Pak se objevily LUFS a LKFS, o kterých jsem do té doby neměl ani tušení, a najednou to šlo.
Načež vyvstal druhý problém, jak tu sejmutou nahrávku zesílit bez limitace? Protože špičky často potřebují zesílit jinak, než integrovaná hlasitost. Nějaký čas jsem zápasil s kompresory a limitery, nicméně tohle jsem vzdal. Dodnes jsem nepochopil, jak je nastavit, abych dostal výsledek, jaký chci. Naštěstí jsem ale objevil jiný postup, kde je nakonec vůbec nepotřebuji.
Sranda je, že jsem celý ten nynější postup musel skládat jak střípky. Na youtube jsou sice hromady videí, jak s nástroji od iZotope pracovat, nicméně žádný z nich uceleně neukazuje, co bych potřeboval. Něco jako editaci zvuku pro podcast od A do Z. Čili z jednoho videa si vzít to, z jiného tamto, a celý postup si sám poskládat. Samozřejmě za neustálého objevování slepých uliček, co k něčemu je, a co k ničemu není. Že k tomu nic není v češtině asi netřeba zdůrazňovat.
Kdyby se to někomu hodilo, tak tady je pro inspiraci ucelený workflow, ke kterému jsem došel; iZotope RX Standard + plugin Ozone Advanced:
3. 2. 2025 Jan Hlavatý
BIM je mrtvý. Je to slepá cesta. Že to je slepá cesta v plné nahotě ukázala AI. Strašně krásně to popsal na LinkedIn Otakar Hobza. Zcela s ním souhlasím. BIM (minimálně do oboru elektro) dodnes nepřinesl nic, co by mělo práci ulehčit či usnadnit: software je stále nesmyslně drahý, a z hlediska potřebných funkcionalit prakticky nic neumí (např. neumí ani splnit […]
8. 1. 2025 Jan Hlavatý
Tak se nám to povolování staveb zjednodušilo. Nebo ne? Teorie Vyhláška o dokumentaci staveb oholila dokumentaci pro povolení prakticky na úroveň předchozího územního řízení, takže obsahově v ní za profese prakticky téměř nic není vyžadováno. Zjednoduší se dokumentace, takže se tím zjednoduší celý proces povolování. Ta nádherná myšlenka, že se dokumentace nahraje do portálu stavebníka, stavební […]
Webdesign © 2018 David Jindra
Napsat komentář