Načítám...

Trable se zvukem


1. 4. 2024



Všude možně se píše, že zvuk je půlka videa.
Přijít ale na to, jak ten dobrý zvuk udělat, mi trvalo asi tři roky.

Když se před lety s Covidem rozjely online přednášky, bylo to dost nevalné. V online prostoru jste koukali na jakýsi zazrněný obraz, kde kolikrát přednášející nebyl ani vidět, jako když si třeba inteligentně sedl proti oknu, zvuk jak z popelnice, kdy půlka věcí nebyla rozumět, to celé ještě dokořeněné šíleně nízkou hlasitostí, občasným prsknutím či mlaskáním do mikrofonu, apod.

Takhle ne. Takhle to dělat nechci.
No jo, jenže jak to dělat, aby to bylo lepší?

 

Prvním základem je určitě nějaký lepší mikrofon. Pár jsem jich už vyzkoušel, takže nějakou představu mám. Velkomembránový, puškový, klopový, k tomu různé způsoby záznamu. Některé kombinace byly lepší, s některými jsem se ale i zapotil, aby se pak přednáška dala vůbec poslouchat. Samozřejmě jsem to všechno zjišťoval jak jinak, než metodou pokus omyl.

Každopádně i když se použije dobrý mikrofon, tak jeho výstup nemusí být ještě úplně použitelný. Minimálně z toho důvodu, že to nejspíš bude hodně potichu. Můžete se to sice pokusit nahrát nahlas, ale to pak s největší pravděpodobností neuhlídáte limitaci. Leda byste měli něco, co umí plovoucí 32bitový záznam, což už jsou ale spíš profi XLR rekordéry; tak vysoko jsem se ale nepouštěl.

 

Spolu s jedním s pořízených mikrofonů jsem dostal i licenci k programu iZotope RX 7 Elements. Což mi nic neříkalo, nicméně jedná se o profi průmyslový nástroj pro práci se zvukem. Jelikož šlo o základní verzi, tak to ale zas tak moc věcí neumělo. Něco málo jsem v tom tedy šolichal, ale pořád to nějak nebylo ono. Jelikož mi to ale přišlo dobré, tak jsem si 2021 koupil iZotope Music Production Suite, což už bylo jiné kafe. Samozřejmě jsem s tím neuměl skoro nic dělat.

Jeden z prvních problémů, se kterým jsem od začátku bojoval bylo, jak ukočírovat plus-mínus stejnou hlasitost napříč různými přednáškami? Protože pokaždé je to nahrané trochu jinak, a jen prosté zesílení nestačí. Teprve až někdy loni jsem narazil na to, že existuje cosi jako „Loudness Delivery Standards„. Do té doby jsem v tom těžce tápal. Pak se objevily LUFS a LKFS, o kterých jsem do té doby neměl ani tušení, a najednou to šlo.

Načež vyvstal druhý problém, jak tu sejmutou nahrávku zesílit bez limitace? Protože špičky často potřebují zesílit jinak, než integrovaná hlasitost. Nějaký čas jsem zápasil s kompresory a limitery, nicméně tohle jsem vzdal. Dodnes jsem nepochopil, jak je nastavit, abych dostal výsledek, jaký chci. Naštěstí jsem ale objevil jiný postup, kde je nakonec vůbec nepotřebuji.

Sranda je, že jsem celý ten nynější postup musel skládat jak střípky. Na youtube jsou sice hromady videí, jak s nástroji od iZotope pracovat, nicméně žádný z nich uceleně neukazuje, co bych potřeboval. Něco jako editaci zvuku pro podcast od A do Z. Čili z jednoho videa si vzít to, z jiného tamto, a celý postup si sám poskládat. Samozřejmě za neustálého objevování slepých uliček, co k něčemu je, a co k ničemu není. Že k tomu nic není v češtině asi netřeba zdůrazňovat.

 

Kdyby se to někomu hodilo, tak tady je pro inspiraci ucelený workflow, ke kterému jsem došel; iZotope RX Standard + plugin Ozone Advanced:




Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *



Další články

13. 6. 2024 Jan Hlavatý

Zajímalo by Vás, jak vzniká legislativa? Ve zkratce tak, jak všechno ostatní; v neskutečném bordelu. Ve druhé polovině roku 2021 jsem byl osloven, jestli bych se nezúčastnil přípravy návrhu nové vyhlášky o technických požadavcích na stavby. No jasně, bude mi ctí! To jsem tehdy ještě ale popravdě netušil, co mě čeká. V únoru 2022 jsme pak vypustili […]


Číst více



29. 5. 2024 Jan Hlavatý

Je venku. A je to strašnej paskvil. Což bylo vidět už v rámci připomínkování návrhu.   Co se povedlo Začněme tím, co bych viděl za přínosné; zabere nám to na úvod méně času. Všechno se týká dokumentace pro provádění stavby; v dokumentaci pro povolení nějak nic přínosného nenacházím: D.1.2.1 písm. w): jsou požadovány seznamy kabelů D.1.2.1 písm. ad): má […]


Číst více



20. 5. 2024 Jan Hlavatý

Váš oblíbený nekonečný seriál na pokračování. Technické zprávy. Dlouhodobě mě fascinuje, na jaký hovadiny v nich člověk často narazí. Proč to tam projektanti píšou? „Aby tam aspoň něco bylo“? Aneb když už nevíme, co do technické zprávy psát, tak tam aspoň nakopírujeme hromadu nesouvisejícího balastu? Nesmrtelné Ctrl C/V? Nejspíš …   Z dokumentace pro stavební […]


Číst více



Webdesign © 2018 David Jindra