Načítám...

Neštěstí jménem kabelovody


16. 11. 2021



V roce 2018 spatřila světlo světa Směrnice EU 844/2018, která stanovila, že členské státy mají povinnost uvést „v účinnost právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 10. března 2020„. Tak, aby ve všech zemích EU byly od 10. 3. 2021 právně účinné požadavky na přípravu pro nabíjení elektromobilů. Jak to tragicky (ne)dopadlo v Česku víme.

 

Uvedená Směrnice definovala požadavky na přípravu pro elektromobilitu v budovách. V českém znění je definovala prostřednictvím požadavků na „(…) instalaci kabelovodů, tedy vedení pro elektrické kabely (…)„. Na Ministerstvu pro místní rozvoj udělali Ctrl C/V, a znění uvedené Směrnice EU bez většího přemýšlení zkopírovali jako § 48b vyhlášky č. 268/2009 Sb. A nastal mazec.

Proč nastal mazec? No protože nikdo neví, co se vlastně chce připravovat. “Odborníci” na Ministerstvu pro místní rozvoj se neráčili ani podívat po nějaké definici, co že to je onen „kabelovod“. Definice „kabelovodu“ totiž existuje v zásadě jen jedna, a to v normě ČSN 73 6005, čl. 3.18:

kabelovod
společná kabelová trať, sloužící k bezvýkopovému umísťování většího množství prvků sítě elektronických komunikací (SEK), zejména kabelů, ochranných plastových trubek a ochranných trubiček, pro následnou instalaci optických kabelů elektronických komunikací; skládá se z kabelových komor a tělesa kabelovodu, zajišťujícího propojení mezi jednotlivými kabelovými komorami

Ať zkusí nějaký “odborník” z Ministerstva vysvětlit, jak venkovní chráničky pro optiku souvisí s nabíjením elektromobilů v budovách? Nesouvisí nijak. Ctrl C/V.

 

Neschopnost státu v přímém přenosu

(24) Ducting infrastructure provides the right conditions for the rapid deployment of recharging points if and where they are needed. Member States should ensure the development of electromobility in a balanced and cost-effective way. In particular, where a major renovation related to electrical infrastructure takes place, the pertinent installation of ducting infrastructure should follow.

V první řadě doporučuji podívat se do anglického znění uvedené Směrnice. V ní se totiž o žádných kabelovodech, nedejbože o chráničkách nikde nepíše. V ní se píše o „Ducting infrastructures (…)„, případně o „(…) ducting infrastructure, namely conduits for electric cables (…)„. Neboli volně přeloženo anglické znění uvedené Směrnice požaduje něco jako infrastrukturu pro budoucí instalaci kabelů, zejména kabelové trasy pro elektrické kabely.

Chcete vidět něco šíleného? Tak zírejte. Na půdě EU vznikne Směrnice, vytyčující nějakou ideu a cíl. Na půdě EU ale sedí překladatel, který netuší co to je „ducting infrastructure„, a tak to přeloží jako „kabelovod„. Požadavek „conduits for electric cables“ přeloží jako „vedení elektrických kabelů„. A tímto neodborným překladem vytvoří totální paskvil. Na Ministerstvu pro místní rozvoj se zaspí, a pak to honem honem jen překopírují do textu vyhlášky, aniž by se někdo pozastavil nad tím, jaká je to debilovina. Neschopností státních zaměstnanců z toho vzniklo něco úplně jiného. Tak vzniká právo …

 

No dobře, ale jak z toho ven?

Navrhovat v projektech k parkovacím místům kabely je nesmysl, protože nikdo neví, jaké nabíječky tam budou kdy osazeny, takže nikdo netuší, jak by takové kabely měly být vlastně dimenzovány.

Navrhovat v projektech k parkovacím místům zásuvky je také nesmysl, úplně ze stejného důvodu; nikdo neví, jaké auto se tam v budoucnu bude nabíjet, takže by to bylo jen vyhazování peněz z okna.

Navrhovat v projektech k parkovacím místům chráničky je rovněž nesmysl, protože by zpravidla muselo být tolik chrániček, že by se to pomalu nikam nevešlo. Nehledě na ten hnus, co by z toho vzniknul.

Celý smysl oněch požadavků Směrnice na přípravu pro elektromobilitu je, aby až si někdo v budoucnu bude chtít v objektu osadit nabíječku pro elektromobil, tak aby si k ní jen natáhnul kabel, a nemusel nikde nic vrtat, probourávat, nebo předělávat. To je celé.

Neboli, v první řadě musím jako projektant myslet na to, abych řádně nadimenzoval přívod do objektu. Tak, aby to později utáhlo i budoucí nabíjení elektromobilů. Samozřejmě je u toho už v projektu nutné definovat, jaký budou moci mít ony budoucí nabíječky celkový maximální odběr.

Za druhé musím jako projektant myslet na to, že existuje nějaká distribuční sazba pro nabíjení elektromobilů, takže by to chtělo nechat minimálně jednu pozici pro samostatný fakturační elektroměr pro elektromobilitu tak, aby šel využívat zvýhodněný tarif.

Za třetí bych měl myslet na to, že v budoucnu bude potřeba někam postavit související rozváděč, napájející budoucí nabíjecí stanice; čili bych měl nechat prostorovou rezervu pro budoucí rozváděč, obsahující rozjištění pro jednotlivé nabíječky.

No a v poslední řadě bych měl umožnit, aby z onoho budoucího rozváděče šly natahat kabely k určeným parkovacím místům; to znamená nechat udělat prostupy ve stěnách, a buďto natahat nějaké rezervní kabelové trasy okolo parkovacích míst, anebo aspoň nějakou přípravu ve formě závěsů pro budoucí instalaci (třeba i přípojnicových rozvodů).

A vše ostatní, tedy vlastní instalace nabíječek, natahání kabelů, souvisejícího rozváděče, a zažádání si o fakturační elektroměr se související sazbou, to všechno už je záležitostí budoucích uživatelů; proto jde jen o „přípravu“.

 

Jak prosté.
Žádné tahání kabelů, chrániček, kabelovodů, zásuvek a jiných hovadin.
Man muss nur den Kopf einschalten.

 

 

 

PS: Mimochodem to, že stát nezapracuje požadavky nějaké Směrnice (jak je tomu aktuálně třeba stále v Praze, kde požadavky stále na přípravu pro elektromobilitu nejsou) ještě neznamená, že by neplatily. Ano, Směrnice nejsou obecně přímo účinné, ovšem pouze do chvíle, kdy je členský stát nezapracuje; pak přímo účinné být mohou. A zejména autorizované osoby by si měly dávat pozor na to, že když třeba v Praze přípravu pro elektromobilitu nenavrhnou, tak taky po nich může klidně někdo v budoucnu nárokovat náhradu škody (neboť autorizovaná osoba může být chápána i jako pověření k výkonu určité veřejné funkce; doporučuji si přečíst třeba stranu 33).




Jeden komentář: “Neštěstí jménem kabelovody”

  1. Milan K. napsal:

    Také jsem koukal na ten originál směrnice. On je tam ještě jeden paradox v překladu: Článek 8 odstavec 2: „ducting infrastructure, namely conduits for electric cables“ je přeloženo jako „kabelovodů, tedy vedení elektrických kabelů“ a v odstavci 5: „ducting infrastructure, namely conduits for electric cables“ je přeloženo jako „kabelovodů, tedy vedení pro elektrické kabely“.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *



Další články

2. 10. 2024 Jan Hlavatý

Dostal jsem poměrně zajímavý dotaz, zdali se musí po vypnutí fotovoltaické elektrárny do 10 kW na rodinném domě odpojit i její DC část od střídače? A jelikož mě odpověď hned nenapadla, říkám si, že by to mohl být zase nějaký příspěvek na blog. Třeba rozproudí diskusi.   Vyhláška do 50 kW Veleslavná vyhláška č. 114/2023 Sb. pro PV systémy do 50 kW […]


Číst více



13. 6. 2024 Jan Hlavatý

Zajímalo by Vás, jak vzniká legislativa? Ve zkratce tak, jak všechno ostatní; v neskutečném bordelu. Ve druhé polovině roku 2021 jsem byl osloven, jestli bych se nezúčastnil přípravy návrhu nové vyhlášky o technických požadavcích na stavby. No jasně, bude mi ctí! To jsem tehdy ještě ale popravdě netušil, co mě čeká. V únoru 2022 jsme pak vypustili […]


Číst více



29. 5. 2024 Jan Hlavatý

Je venku. A je to strašnej paskvil. Což bylo vidět už v rámci připomínkování návrhu.   Co se povedlo Začněme tím, co bych viděl za přínosné; zabere nám to na úvod méně času. Všechno se týká dokumentace pro provádění stavby; v dokumentaci pro povolení nějak nic přínosného nenacházím: D.1.2.1 písm. w): jsou požadovány seznamy kabelů D.1.2.1 písm. ad): má […]


Číst více



Webdesign © 2018 David Jindra